Jan Kalvoda, advokát

Lídři koalice se dohodli na cestě, která by měla vést z vládní krize. Prezident Václav Klaus si však není jistý, jestli je řešení dohodnuté koaličními špičkami definitivní. Je koaliční krize za námi a byla vyčkávací pozice prezidenta překážkou dohod nebo jim naopak prospěla? Neohýbá prezident ústavu tak, jak se mu to hodí? A co si myslet o všem, co za posledních 14 dní předvedli koaliční politici? Začíná Dvacet minut Radiožurnálu. Ve studiu usedl advokát a bývalý vicepremiér a ministr spravedlnosti Jan Kalvoda, vítejte.

Jan KALVODA, advokát, bývalý vicepremiér, bývalý ministr spravedlnosti:
Dobrý den.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Začátkem září 2009 Ústavní soud po stížnosti, kterou jste sepsal, zastavil přípravy na předčasné volby. Řekl, že si politici nebudou ohýbat ústavu, jak se jim to hodí. Pohledy právníků na to, zda může teď prezident Václav Klaus takto vyčkávat s odvoláním ministrů tak, jak to předvedl, se různí. Podle vás, děje se teď to, že ohýbá či neohýbá Václav Klaus ústavu, jak se mu hodí?

Jan KALVODA, advokát, bývalý vicepremiér, bývalý ministr spravedlnosti:
Kdybyste se zeptala na dvanáct jiných případů v minulosti, tak bych přisvědčil. Teď vyslovím názor, že prezident nevybočuje z rámce ústavy.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Přestože ústava nedává časový úsek anebo právě proto, že mu umožňuje tedy nezměnění časového úseku v článku ústavy vlastně toto vyčkávání?

Jan KALVODA, advokát, bývalý vicepremiér, bývalý ministr spravedlnosti:
Víte, ty touhy některých veřejně známých expertů, aby ústava měla lhůty nebo sankce, také jsem slyšel, to je, chce se mi říci, velké nedorozumění. Ústava je veřejnoprávní norma, ba nejvyšší veřejnoprávní norma, která má řečeno Ústavním soudem, jejíž principy mají prozařovat celý právní řád, a proto nemůže být návodem k použití. Ona také předpokládá, že její úprava bude obecná a že bude postupem času opředena sérií nebo takovým předivem ústavních zvyklostí. Ústava je prostě něco jiného než spotřebitelská norma, takže já nesouhlasím s tím, že vada ústavy spočívá v tom, že nemá termín, nemá lhůty, nemá sankce. Myslím, si, že právě tím dává rámec proto, aby se provozovala politika. Velmi často zejména velké české politické strany ústavu karikují, znetvořují, přesahují. Ale řekl bych z odstupu, že i to je dobře. I to dává prostor pro vznik těch ústavních zvyklostí, které jsou v posledku a v každé kulturní zemi významnější než psaný text ústavy.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Řekl byste tedy, že Václav Klaus tím, že zvolil tento přístup k návrhu premiéra na odvolání ministrů a počkal, až si to koalice ujasní, že nepomohl řešení vládní krize, že to de facto legitimizuje ten jeho krok nebo to jeho nakládání s ústavou?

Jan KALVODA, advokát, bývalý vicepremiér, bývalý ministr spravedlnosti:
Já si myslím, že z hlediska textu, dovolte mi říci, ducha ústavy, nebyl Václav Klaus přistižen při nějakém přesažení ústavy. Odpůrci říkají, neníli v ústavě lhůta pro výkon nějaké ústavní povinnosti, pak je třeba konat bez zbytečného odkladu. Formulace bez zbytečného odkladu je formulace soukromých kodexů nebo zákon soukromého práva. Tedy jsme ale v úplně jiné kategorii. Další otázkou je, je ten jeho odklad zbytečný nebo není? Já v tomto případě soudím, že není. Mám totiž pocit, že do této situace vystavili prezidenta republiky koaliční politici. Zopakoval bych to co Václav Klaus řekl k důvodům toho svého prodlévání. Když totiž bez projednání v koalici premiér odvolá všechny ministry jedné koaliční strany včetně předsedy této strany, je to vlastně rozbití koalice. Tím koalice končí. Myslím, že ústavní prezident v rámci české ústavy má skoro povinnost vyzvat koaliční politiky, aby mu sdělili, jestli koaliční smlouva ještě platí. Je to proto, že teprve v případě, záporné odpovědi on musí jednat pověřením jiného designovaného premiéra, protože se předpokládá, že taková koaliční vláda bez opory v koaliční smlouvě tak či onak co nejdříve skončí.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Neboli kdybyste stavěl, řekněme, obhajobu kroku pana prezidenta, stavěl byste to na tom slovíčku bez zbytečného odkladu? Zpochybnil byste zbytečnost toho odkladu?

Jan KALVODA, advokát, bývalý vicepremiér, bývalý ministr spravedlnosti:
Já zpochybňuji ten argument vůbec. Já jsem si vypůjčil ten argument od odpůrců, postoje, současného postoje prezidenta, a říkám, i kdybych ten argument přijal, on nepatří do veřejného práva, ale do soukromého, tak bych atakoval to slůvko zbytečné. To není zbytečné.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Neboli, nebyloli by to zbytečné, tak prezident Klaus tímto přístupem pomohl k řešení koaliční krize?

Jan KALVODA, advokát, bývalý vicepremiér, bývalý ministr spravedlnosti:
Já myslím, že povinností prezidenta, ať to byl Václav Havel v roce 1997 nebo Václav Klaus v roce letošním, úkolem prezidenta není pomáhat řešení těm či oněm stranám, které jsou v koalici nebo v opozici, ale on působí myslím tím funkce prezidenta jako arbitr, jako moderátor ústavních nebo jen politických krizí, které do ústavy promítají. On tedy nebyl na tahu poté, co předseda vlády fakticky zrušil vládní koalici. Jeho otázka legitimní měla znít a patrně zněla, je zrušena také koaliční smlouva? On tedy nebyl na tahu, on nebyl v prodlení, řečeno soukromoprávním žargonem, on čekal na odpověď koaličních politiků.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
A když to obrátíme, nemůže se za čas stát, že třeba vy budete na žádost opozice opět sepisovat ústavní stížnost na postup prezidenta při vládní krizi v roce 2011, protože by tím někdo mohl zpochybnit legitimnost toho procesu, jakým se koalice udržela u moci?

Jan KALVODA, advokát, bývalý vicepremiér, bývalý ministr spravedlnosti:
Já se pokouším sepisovat jen nadějné ústavní stížnosti a tuhle za nadějnou nepovažuji.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Mohl by to někdo tímto způsobem napadnout nebo je to úvaha, která nepřipadá v úvahu?

Jan KALVODA, advokát, bývalý vicepremiér, bývalý ministr spravedlnosti:
Ale když slyším ty ústavní teorie všech, kteří se prohlašují ústavními experty, tak tohle to je ještě nejméně divoké, co tedy o tom slýchám. Určitě to může někdo udělat. Já osobně si myslím, že to naději nemá.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Mimochodem, vy jste zmínil 12 další příkladů, ve kterých podle vás prezident ústavu porušil, tak ty nejmarkantnější připomeňte.

Jan KALVODA, advokát, bývalý vicepremiér, bývalý ministr spravedlnosti:
Myslím, že ještě markantnější než ten vámi zmíněný volební případ, předčasné volby je, pokud se stav nezměnil, fakt, že prezident odolává vzdor pravomocnému výroku správního soudu, jmenovat jednoho soudce. To mi připadá velmi závažné. Koneckonců ten druhý případ, to byl případ těch předčasných voleb, kdy velké politické strany podnikly recidivu svého ústavního deliktu z roku 1998. Jestliže mně teď nepřekvapuje v dnešní situaci demise členů vlády či odvolání členů vlády, různost názorů na ústavnost či neústavnost postoje prezidenta, tak o to víc, se přiznám, jsem byl překvapen v roce 2009 a to argumentací, kterou podporovatelé předčasných voleb ústavně vznášeli. Ta byla podle mého soudu pod vší kritiku skoro neslušná.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Mimochodem připomeňte ještě ten případ onoho soudce, kterého prezident stále ještě nejmenoval?

Jan KALVODA, advokát, bývalý vicepremiér, bývalý ministr spravedlnosti:
Já ho neznám detailně, já nejsem pozorovatel kroků Václava Klause, všechno, co vím, vím z veřejných zdrojů, ale vím, že dotyčný čekatel na jmenování funkci soudce, který splnil potřebné podmínky, uplatnil u soudu nárok na to, aby umožnil prezidentovy jmenovat jej do této funkce. Ten výrok patrně padl a soudce není jmenován.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Čím se nebo čeho se v tuto chvíli podle vás Václav Klaus dopouští?

Jan KALVODA, advokát, bývalý vicepremiér, bývalý ministr spravedlnosti:
V současnosti se domnívám, že se dopouští politiky, ale co jiného má prezident dělat v pracovní době? A myslím si, že nepřesahuje ústavu. Myslím si, že ten ústavní problém vytvořili koaliční politici. Jmenovitě to musím říci předseda vlády.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Z velké politiky odešel v roce 1996, rok předtím hovořil o sledování vysokých ústavních činitelů BIS. Jak vnímá politickou špínu, kterou na sebe vzájemně vytahují teď členové koalice? Ptáme se Jana Kalvody, posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu. Vy jste v roce 1996 prakticky uprostřed zasedání Klausova kabinetu oznámil, že odcházíte z vlády i parlamentu, protože jste sedm let používal neoprávněně titul JUDr.

Jan KALVODA, advokát, bývalý vicepremiér, bývalý ministr spravedlnosti:
Ano.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Dlouho pak někteří kolegové spekulovali, že za vaším odchodem je nějaká tajemná intrika. Co vás to tehdy popadlo?

Jan KALVODA, advokát, bývalý vicepremiér, bývalý ministr spravedlnosti:
Když se tehdy diskutovalo o důvodech, těch skutečných důvodech mé demise, tak jsem slyšel velmi dobrodružné varianty. Skutečnost je ale prostá. Skutečně jsem měl zato, že jediné, co mohu udělat s tím, že jsem nedbalostí, bohorovností fakticky však chybou připustil spojování tohoto titulu, který jsem neměl. Jediné, co jsem mohl udělat je, právě ta demise.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Když se veřejnost celkem běžně setkává třeba s případy neoprávněných titulů, případ plzeňských práv je velmi dobře známý. Máte pocit, že kdyby k tomu došlo dnes, že byste ve vládě už zůstal, že je dnešní společnost k takovému nakládání s tituly už daleko tolerantnější?

Jan KALVODA, advokát, bývalý vicepremiér, bývalý ministr spravedlnosti:
Nevím, ale pokud jde o mě, já bych radši viděl návrat těch přísnějších kritérií z roku 1996 a odešel bych v každém případě.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Mimochodem rok předtím jste mluvil, myslím rok 1995 tedy, jste mluvil, že BIS sleduje vysoké ústavní činitele. Vylučujete, že vaše rozhodnutí odejít s tím nemělo nic společného?

Jan KALVODA, advokát, bývalý vicepremiér, bývalý ministr spravedlnosti:
Ne, skutečně nemělo. To byla tehdy rok stará aféra, která měla, chtěl bych upřesnit trošku jiné motto: BIS sleduje politické strany. Nikoliv vysoké ústavní činitele, protože proč by nesledovala vysoké ústavní činitele, jsouli k tomu důvody? Tady však šlo o to, že BIS tehdy sledovala některé politické strany, u některých se to prokázat dalo a to písemnostmi samé BIS, u některých nedalo, což odpovídá povaze této tajné služby. Těžko něco dokázat.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Po vás se tehdy chtělo, abyste svá tvrzení doložil, ale vy jste to tehdy neudělal.

Jan KALVODA, advokát, bývalý vicepremiér, bývalý ministr spravedlnosti:
To je obecné mínění. Já jsem to udělal v případě několika politických uskupení včetně Strany zelených tehdy. Ale to nebylo tak sexy jako kdyby sledovali koaliční politiky, takže to nebylo vnímáno, nebylo to chápáno jako doklad nebo důkaz toho mého tvrzení.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Teď sledujeme v podstatě takovou paralelu na úrovni soukromé agentury ABL a jejího už i dokázaného a potvrzeného sledování politiků. Myslíte si, že takové praxe patří prostě do české politiky už dávno před příchodem ABL nebo před zveřejněním jejich praktik? A jen zkrátka přešli z BIS do soukromých bezpečnostních sfér?

Jan KALVODA, advokát, bývalý vicepremiér, bývalý ministr spravedlnosti:
Já myslím, že i rozdíl, než když státní zpravodajská služba sleduje mimozákonné pověření politické strany. To je vážné. Na druhé straně soukromá detektivní agentura, je to nějaké překvapení, když se zjistí, že vykonává detektivní činnost? Já myslím, že ne. A opakuji, žádný politik není imunní jak proti dohledu či sledování státní zpravodajskou službou, jsouli k tomu důvody a patrně není vyňat ani z živnosti detektivních agentur, pokud je na ně objednávka. Pochopitelně, že jeli řečeno to B, jeli důvod toho sledování nějaký politicky nekorektní, pak je to zase úplně jiný příběh, ale nemělo by nikoho překvapit, že detektivní agentura vykonává detektivní činnost.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
V květnu 2006 zamíchala vodami politiky takzvaná Kubiceho zpráva, která hovořila také o prorůstání organizovaného zločinu do státní správy. Věřil jste tehdy tomu, co napsal Jan Kubice?

Jan KALVODA, advokát, bývalý vicepremiér, bývalý ministr spravedlnosti:
Já myslím, že ani on nepředstavoval tu zprávu jako k věření v každém svém písmenu. To byl soubor různých operativních poznatků, který měl být využit k další policejní činnosti. Určitě nebylo možno věřit úplně všemu. Myslím, že ta zpráva, kterou jsem nečetl jen její úryvky ve veřejných sdělovacích prostředcích, se tak ani netvářila.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Teď bude Jan Kubice ministrem vnitra místo Radka Johna. Mimochodem vyčítáno právě napojení na agenturu ABL. Jan Kubice také spoluvlastní bezpečnostní agenturu. To skoro vypadá, že bez bezpečnostní agentury se nový politik už neobejde?

Jan KALVODA, advokát, bývalý vicepremiér, bývalý ministr spravedlnosti:
Já bych se ještě vrátil k té takzvané aféře Kubice. Pan Kubice byl obviňován z toho, že nechal uniknout tuto zprávu veřejnosti. Já ani nevím, jak se šetřilo, kdo vlastně byl tím poslem této zprávy na veřejnost, jestli nějaký politik nebo ne. Fakt je, že aby se šéf určité elitní složky obrátil na parlamentní orgán z prahu tohoto typu, je neobvyklé. Je to porušení služebního postupu, ale pan Kubice zřejmě soudil, že aby ochránil své podřízení a jejich šetření před zásahy politiků. Musí to udělat. Já si myslím, že správný byl i ten druhý krok. Pokud tohle vysoký policejní funkcionář udělá, pak musí rezignovat, pak je hoden úcty.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Jaký je podle vás tedy Jan Kubice kandidát na ministra vnitra?

Jan KALVODA, advokát, bývalý vicepremiér, bývalý ministr spravedlnosti:
Diskutuje se o tom pořád dokola. Pokud vyberete někoho, kdo má s resortem ministerstva vnitra, jmenovitě policií, nějaké dalekosáhlé zkušenosti, pak je pochopitelně podezřelý, že patří k příliš informovaným. Pokud tam dáte někoho, kdo o tom neví nic, pak zase máte pochybnosti o jeho efektivitě. Já bych spíš řekl, že zpráva, kterou vysílá dnešní koalice svou úžasnou dohodou, dát na ministerstvo vnitra s důrazem na policii někoho, kdo není příslušníkem žádné z koaličních stran, že je velmi smutná zpráva, protože mluví o stupni vzájemné důvěry koaličních partnerů. Nikdo nevěří tomu druhému, že by policii nezneužíval proti ostatním. To je skutečně vážné.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Pak tady máme další krok a to je vytvoření speciálního postu vicepremiéra proti korupci nebo pro boj s korupcí. Já si teď troufám skoro tvrdit, že jsme snad jediná země ve střední Evropě, která má takový post. Co to od nás vysílá za signál navenek, když potřebujeme vicepremiéra pro boj s korupcí?

Jan KALVODA, advokát, bývalý vicepremiér, bývalý ministr spravedlnosti:
Vy jste to řekla, vysílá to zprávu, že ostatně správnou zprávu, že stupeň korupce v této zemi je povážlivý, což je ale kouzlo nechtěného. To koaliční politici jistě takovou zprávu vyslat nechtěli. Ale stalo se a myslím, že je to pravda, víte, to je určitě výsledek koaličního kompromisu, který nebyl snadno vyjednán a já musím říct, že věci veřejné bez ohledu k politickým sympatiím a antipatiím v této koaliční krizi obstáli dobře. Vyhráli tu válku v tom, že předseda strany ve vládě zůstává, což je ostatně normální.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Ale má post, o kterém si teď málokdo dokáže představit, jaká je jeho pracovní náplň. Vy víte, jaká bude nebo by mohla být pracovní náplň vicepremiéra pro boj s korupcí?

Jan KALVODA, advokát, bývalý vicepremiér, bývalý ministr spravedlnosti:
Název to má úžasný. Vybízí to k mnoha různým úvahám. Podívejte, to může být buď zcela formální post, který nebude mít vůbec žádnou efektivitu. Bude to jen koaliční úlitba nebo to může být post, který bude mít za úkol koordinovat různé složky, které, řekněme, bojují s korupcí. I když mně se zdá, že tato koalice s korupcí ještě svůj boj nezahájila, takže máli to znamenat, že se začíná teď, je to jen dobře.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Promiňte, ale ty složky, které bojují s korupcí, které máte na mysli, které by měl vlastně koordinovat Radek John bez zkušeností s něčím takovým?

Jan KALVODA, advokát, bývalý vicepremiér, bývalý ministr spravedlnosti:
To je právě to. Já si myslím, že s korupcí se musí střetnout všechny správní úřady, všechna ministerstva, řeknu všechny radnice. V tomto smyslu je to úkol příliš široký a pro jednoho vicepremiéra je to samozřejmě iluzorní. Boj s korupcí nespočívá v tom že se budou vyhlašovat akce "čisté ruce" nebo nějaké kampaně. Boj s korupcí znamená závažnou politickou dohodu přestat chránit politické korupčníky. Jestliže tohle to bude výsledkem tohoto koaličního kolotoče, pak to bude skvělý výsledek.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Kdybychom měli úplně na závěr říci, kdo podle vás stojí za současnou vládní krizí, je to skutečně prorůstání agentury ABL do státní správy, když to nazveme slovy zprávy Kubiceho anebo je to komplot Kristýny Kočí a Petra Tluchoře, o kterém hovoří prezident Václav Klaus?

Jan KALVODA, advokát, bývalý vicepremiér, bývalý ministr spravedlnosti:
Já se dopustím názoru. Myslím si, že aféra ABL, takzvaná aféra ABL byla jen připravenou záminkou, ničím jiným. To, že premiér Nečas se této záminky chopil, to že vedení TOP 09 mu to umožnilo, že udělal chybu a odvolal všechny ministry Věcí veřejných. To mi připadá jako plán někoho jiného, než Petra Nečase.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Koho?

Jan KALVODA, advokát, bývalý vicepremiér, bývalý ministr spravedlnosti:
Podle mého soudu je to výsledek neochoty Petra Nečase jako předsedy ODS se skutečně pustit do nějaké revitalizace své vlastní strany a oprostit ji od oněch kmotrovských manýrů. A myslím, že tady někde lze hledat důvody a spuštění tohoto koaličního kolotoče. Takže ne Kristýna Kočí a pan Tluchoř, ale myslím si, že stará ODS, která si hlídá své opozičně smluvní pozice dodnes.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Napadá vás jméno lídra toho komplotu ze starých kmotrů ODS?

Jan KALVODA, advokát, bývalý vicepremiér, bývalý ministr spravedlnosti:
Nejsem takový odborník na ODS. Nesleduji ji, vyslovil jsem svůj názor.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Váš tip osobní? Ivan Langer?

Jan KALVODA, advokát, bývalý vicepremiér, bývalý ministr spravedlnosti:
Tip nemám. Skutečně bych neuměl říci, kdo v ODS je tím, kdo diktuje politiku ODS a omezuje jejího předsedu.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Řekl ve Dvaceti minutách Radiožurnálu advokát a bývalý vicepremiér a ministr spravedlnosti Jan Kalvoda. Díky za váš čas a na slyšenou.

Jan KALVODA, advokát, bývalý vicepremiér, bývalý ministr spravedlnosti:
Na slyšenou. Děkuji.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou. Zvukové záznamy Ozvěn dne, Dvaceti minut Radiožurnálu i dalších zpravodajských a publicistických pořadů si můžete poslechnout v iRadiu.

Pokud se chcete našeho hosta na cokoliv zeptat, můžete své dotazy zasílat buď na adresu 20minut@rozhlas.cz, nebo použít facebookovou stránku pořadu. Na otázky v diskusním fóru bohužel hosté nemohou reagovat.

autor: šče
Spustit audio