Jan Fingerland: Palestinská gigantomachie aneb Boj o nástupnictví

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Předseda výkonného výboru organizace pro osvobození Palestiny Jásir Arafat a tajemník ÚV KSČ Jozef Lenárt

Seriál na téma kdo zabil Jásira Arafat, má nové pokračování. Předseda Palestinské samosprávy Mahmúd Abbás naznačil, že smrt legendárního vůdce může mít na svědomí Muhammad Dahlan. Není to náhoda, vždyť právě tento muž pije palestinskému prezidentovi krev už dlouho a není to jediný zločin, z něhož jej obviňuje.

Jméno Dahlan v palestinském prostředí něco znamená. Dnes dvaapadesátiletý vůdce patří k „mladé gardě Fatahu“, lidem, kteří před dvaceti lety doufali, že se dostanou k moci. Místo nich důležitá místa obsadili Arafatovi lidé – a generační souputníci -, jako je právě nyní téměř osmdesátiletý Abbás. Palestinská politika však vždy umožňovala koexistenci více proudů, a tak si určitý vliv mohl udržovat i Dahlan.

Tento muž však nikdy neopustil své vlastní ambice a delší dobu dává najevo, že uvažuje o výzvě Abbásovi v příštích volbách. Své ambice možná přehnal a zároveň se nedostatečně zajistil jinými spojenectvími, a tak se na rozdíl od jiných pretendentů na nástupnictví v rámci Fatáhu, zejména Džibríla Radžúba a Marvána Bargútího, dostal do otevřeného konfliktu s Mahmúdem Abbásem a jeho lidmi.

Dahlanovy pozice se oslabily už v roce 2007, když jeho frakce Fatahu prohrála ozbrojený boj o moc v Gaze, jež do té doby byla Dahlanovou základnou. Jeho muži byli částečně zmasakrováni, částečně vyhnáni nebo uvězněni. Dahlan pak dále ztrácel půdu pod nohama ve „vyhnanství“ na Západním břehu, kde v roce 2011 proti němu zahájili Abbásovi lidé systematickou očerňovací kampaň, část jeho lidí zatkli, Dahlana vyloučili z Fatahu a on sám utekl přes Jordánsko do Dubaje.

Z Emirátů pokračuje ve své politické činnosti a je zřejmé, že opět začal Abbásovi šlapat na paty. Proto nyní Abbás osobně nejen nepřímo obvinil Dahlana z podílu na Arafatově smrti, ale přímo jej spojil s šesti jinými politickými vraždami v palestinských řadách a rovnou odňal plat skoro stovce členů bezpečnostních struktur, kteří jsou považováni za Dahlanovy přívržence.

Evropské i jiné dárce peněz by mohlo napadnout, jestli jsou jejich prostředky vynakládány správně, slouží-li jako nástroj vnitropalestinských sporů. Znepokojeni mohou být i Američané, protože se proslýchá, že Dahlan je také americkým koněm. Dahlan je také podezříván z toho, že má dobré - a nezávislé - kontakty s Izraelci.

A proč Dahlan tak znepokojil okolí Abbáse? Pravděpodobně proto, že zaznamenal tři dílčí úspěchy při budování své základny. Zaprvé proto, že se mu zřejmě daří úspěšně získávat nové stoupence v řadách Fatáhu, přestože on sám byl členství zbaven. Za druhé proto, že se mu podařilo setkat se s maršálem Sísím, pravděpodobným budoucím prezidentem Egypta. Hrozí, že právě Dahlana si Egypťané vyberou za svého koně v palestinském prostředí.

A za třetí, Dahlan se snaží navázat kontakty s Hamásem v Gaze, tedy svými někdejšími nepřáteli. Situace se však změnila, a to i situace Hamásu. Proto také Abbásova frakce ve Fatáhu začala pracovat na bližších kontaktech s Hamásem a také se snaží strhnout členy Fatáhu v Gaze na svou stranu. Ani vyblokováním Dahlanových aktivit – očividně úspěšných – nevyřeší podstatný problém Fatahu, tedy rozštěpení na Abbásovu kliku a na ty, kdo stojí za mladší generací.

Krize Fatahu nastává v době, kdy na Abbásovi leží stále větší zodpovědnost za vrcholící tajná jednání s Izraelci. Oslabený Abbás už teď možná nemá sílu a dostatečnou legitimitu na to, aby uzavřel mírovou dohodu zahrnující nezbytné bolestné ústupky, protože nejedná za Hamás a za Gazu.

V případě, že se otevřeně rozštěpí i Fatáh, stane se pravdou to, co s oblibou tvrdí někteří izraelští pravicoví politici – že nemají na palestinské straně s kým jednat. Nikdo není schopen říci, zda mír s Izraelci dostane šanci až s nástupem „mladší“ generace padesátníků a šedesátníků na palestinské straně - a nebo zda s odchodem osmdesátníků, jako je smířlivý Abbás, odejde i poslední vyhlídka na mír.