Jan Fingerland: Jezídka v Gaze, šťastný konec, ale smutný prostředek

6. říjen 2024

Z Gazy se v posledních letech snažil dostat ledaskdo. Existovaly i nečekané případy. Po desetiletém věznění se to kupříkladu podařilo mladé ženě, která se narodila ve vzdáleném severním Iráku v jezídské rodině.

Čtěte také

Byla jednou z tisíců jezídských žen a dívek, které unášel Islámský stát během svých nájezdů na tuto menšinu sídlící převážně v Sindžáru v severním Iráku. Její příslušníky označil Islámský stát za kacíře, muže vraždil, mladé ženy odvlékal do otroctví, často sexuálního.

Těch, které byly prodány, často i několikrát, byly tisíce. Irácké úřady po některých z nich později pátraly, ale více než dva a půl tisíce z nich považují za mrtvé, anebo navždy ztracené. Jednou z nich byla i Fauzia Siduová, nyní jednadvacetiletá žena, v době svého únosu jedenáctiletá dívka. Nyní je už u své rodiny v Iráku, její příbuzní těžko čekali, že ji ještě někdy uvidí.

Nečekaný případ

O tom, že v Gaze žije jezídská otrokyně, se vlastně nevědělo, nebo přinejmenším nemluvilo. Znamená to, že musela být do Gazy propašována na vzdálenost tisíce kilometrů přes hranice několika států. Musela to být složitá a drahá akce. Ani není známo, zda byla jediná, nebo jsou v Gaze nějaké další jezídské otrokyně.

Zatím se příliš neví, kde dívka žila a za jakých podmínek. Řada jezídek, které se dostaly do otroctví a dočkaly se svobody, žije z vlastního rozhodnutí nebo na přání příbuzných zcela stranou pozornosti. Zejména pokud žijí v Iráku, a nikoli na Západě.

Čtěte také

Není zřejmé, zda právě osvobozená žena žila v rodině někoho vlivného, například v rámci jednoho z tradičních klanů, které mají v Gaze velkou moc, i když se o ni musel dělit s Hamásem. Anebo zda byla v rukou někoho, kdo byl přímo členem Hamásu.

Hamás samotný je organizace, která vzešla z egyptského Muslimského bratrstva, a představuje mnohem méně vyhrocenou podobu islamistického extremismu, než byl a je Islámský stát. Ten, v rámci svého údajného návratu ke kořenům, obnovoval středověké zvyklosti, včetně sexuálního otroctví žen pocházejících z řad poražených nepřátel.

V části Hamásu, pravděpodobně zejména pod vlivem příkladu Islámského státu a pod vedením Jahji Sinvára, došlo k proměně smýšlení a příklonu k tomuto typu extremismu. Projevovalo se to nejen v silnějším radikalismu tohoto konkrétního proudu, ale i ve slovníku, který Hamás používal. A to i v souvislosti s násilím na ženách.

Příběhy služebnic

Mimo jiné pro zajaté Izraelky Hamás používal termín „sabaja“, stejně jako Islámský stát pro své zajatkyně. Jde také o termín, který je znám ze starých dob. O životních podmínkách izraelských zajatkyň víme málo, o tom, jak žila jezídská žena zajatá a přivezená do Gazy dávno a za jiných okolností, se možná dozvíme. Prý je silně traumatizovaná.

Čtěte také

Na záběrech nevypadala fyzicky zbědovaná, k jejímu osvobození přispělo i to, že její „majitel“ byl před čtyřmi měsíci zabit, pravděpodobně při nějaké izraelské akci. Ženě se podařilo utéci, dát o sobě vědět a na základě složité operace byla identifikována a z Gazy vyvedena.

Samostatnou kapitolou je i způsob informování o jejím vysvobození. Akci koordinovali Američané, ale je zřejmé, že ji z Gazy vyvedli izraelští vojáci. Některá média sice izraelskou úlohu zmiňují, ale někdy až za rolí Spojených států společně s rolí Jordánska a dalších zemí.

Jiná média, zejména blízkovýchodní, Izrael vůbec nezmiňují, jen konstatují, že se nějak záhadně ocitla v Jordánsku. Al Džazíra Izrael na svých anglickojazyčných stránkách zmiňuje, na arabskojazyčných stránkách jsem nenašel ani zmínku o samotném případu, natož roli Izraele.

Jan Fingerland

Česká tisková kancelář, podobně jako třeba britský Guardian, kupodivu pouze konstatuje, že její osvobození prý bylo zkomplikováno izraelskou ofenzívou v Gaze. Zdá se tedy, že nebýt války v Gaze, Fauzia by už dávno byla svobodná. Pokud to ovšem není právě naopak.

Autor je komentátor Českého rozhlasu

Spustit audio