Jakub Šiška: Tisíce učitelů „bez kvalifikace“ mají do konce roku skončit

25. únor 2014

Otázka, kdo je kvalifikovaný učitel, vypadá na první pohled triviálně, v poslední době však vyvolává mezi rodiči i pedagogy bouřlivou diskusi. Část z nich má za to, že odborné vzdělání je jistě ne postačující, přesto nutnou podmínkou pro to, aby mohl někdo kvalifikovaně učit. Předepsané vzdělání je vyžadováno i u řady dalších profesí, nikoho by třeba nenapadlo zpochybňovat tento požadavek u lékařů nebo právníků.

O tom, že zákon bude pedagogické vzdělání pro učitele vyžadovat, se navíc ví už 10 let, takže každý, koho se to týká, měl možnost si chybějící vzdělání doplnit. Tak to vidí např. předseda školských odborů František Dobšík.

Podle jiných ukazuje současný problém na to, že u nás naprosto chybí systém pro uznávání neformálního vzdělávání. Dobrý učitel přece není ten, který se může vykázat lejstrem, ale ten, který dokáže žáky zaujmout a předat jim nejen znalosti, ale i etické a morální hodnoty. Mnozí učitelé, kteří nastoupili do škol počátkem devadesátých let, získali za léta praxe zkušenosti, jaké jim žádná pedagogická fakulta dát nemůže. Chtít po nich, aby pár let před důchodem nastoupili do prvního ročníku studia, kde se mnoho nového nedozví, je nejen ponižující, ale v praxi často nerealizovatelné. Ledaže by takový člověk začal pracovat na menší úvazek za adekvátně méně peněz.

Dojde-li ke striktnímu naplnění zákona a tisíce učitelů skončí, nebude zřejmě problém je nahradit. Doba, kdy o učitelování nebyl zájem, je pryč, ředitelům škol se prý hlásí řada absolventů pedagogických fakult, které musejí odmítat. Zdali budou lepší nebo horší, než ti nynější nekvalifikovaní, bude jistě záviset případ od případu. Co by ale problém vyvolalo zcela jistě, by byl odchod zahraničních lektorů cizích jazyků. Sice mají většinou diplomy ze zahraničních univerzit, ale české zákony je neuznávají. Pro jazykovou výuku jsou podle mnoha ředitelů škol nenahraditelní. Ministerští úředníci jim nyní dávají absurdní radu, aby do třídy poslali učitele dva: jednoho s kvalifikací, druhého tak zvaně bez. Kvalifikovaný český učitel by dohlížel na nekvalifikovaného cizince, jestli správně učí. Peníze na tolik žádaného rodilého mluvčího by si měla škola sehnat sama. „Rodilý mluvčí je nadstandardní požadavek“, tvrdí prý ministerští úředníci. Tupější tvrzení v době, kdy vynikající znalost cizího jazyka je u mnoha zaměstnavatelů základním požadavkem, si lze už těžko představit.

Ministr Marcel Chládek chce problém s novým zákonem vyřešit co nejrychleji. Až zjistí, kolika učitelů se problém s kvalifikací týká, zváží prý prostor pro výjimky. Podle jeho mínění by mělo konečné slovo patřit ředitelům škol, kteří nejlépe vědí, který z jejich učitelů je kvalifikovaný a který ne. Velmi rozumné stanovisko.

autor: Jakub Šiška
Spustit audio