Jako David s Goliášem? Velké korporace spolupracují s malými startupy

Prezentace start-up projektů, tzv. pitche, v akcelerátoru StartUp Yard
Prezentace start-up projektů, tzv. pitche, v akcelerátoru StartUp Yard

Chybami se člověk učí a u startupových projektů to platí dvojnásob. Jejich úmrtnost je totiž 80 až 90 procent. Jednou z možných cest je proto spolupráce malých startupů s velkými korporacemi. Co z toho pro obě stravy plyne? Právě o tomto novém fenoménu moderního byznysu je další vydání magazínu Trendy.

„Je vidět že doba dozrála, a že velké korporace začínají vnímat startup jako samostatnou jednotku a jako někoho skrze koho mohou inovovat,“ říká Ondřej Hoza, šéfredaktor webu Tyinternety. Podle něj je jedním z největších trendů poslední doby sbližování na první pohled zcela odlišných entit, jako je malý startup a korporátní firma. Jako hlavní výhodu pro velké společnosti vidí v rychlosti, se kterou mohou startupy přinést konkrétní inovací nebo produkt. „Maximálně do horizontu 14 dnů jsou schopni najít řešení a rozvinout ho, najít na to finance a podepsat všechny smlouvy, což je v korporátu nemyslitelná věc. Kladem pro startupy je podpora velké společnosti a přístup k obrovskému množství dat, se kterými mohou dále pracovat.“

Rizikový podnik?

Ne všechny společnosti nebo investoři se ale do spolupráce se startupy čile pouští. Je totiž fakt, že startupy jsou velmi rizikovou investicí. Podle požadavků investorů by tak měly být už ideálně fungující firmou s obratem kolem 2 milionů korun měsíčně. Na ty je podle Stanislava Richtera z VŠE, který řídí tamní Business Accelerator, peněz dost. „Pro startupy, které mají ověřený produkt a mají zákazníky, je peněz na trhu dostatek. Ale investicí pro startupy, které jsou v nižší fázi životním cyklu, tzn. investice do nápadu nebo do konceptu, tak těch je tady nedostatek. Dřív se investovalo víc, došlo ale k mírnému vystřízlivění kvůli ne vždy úspěšným startupům.“


Pod hlavičkou korporátu

Jednou z možností jak získat reference a tím pádem zájem investora, je právě externí spolupráce s velkou firmou, nejčastěji na vývoji nějaké inovační služby nebo výrobě neotřelého softwarového programu. Jedním z těch, kteří svůj někdejší startup nyní úspěšně provozují pod hlavičkou velké korporace, je i vedoucí Katedry počítačů a centra umělé inteligence pražské ČVUT Michal Pěchouček. „Velké společnosti čím dál víc pokukují po startupech, protože vědí, že je to jeden ze způsobů jak inovovat a přežít nějakou technologickou změnu. Trendem je, že se velké korporace poučily z minulosti a vědí, že ne všechno jsou schopni změnit zevnitř a právě k tomu potřebují startupy.“