Jak vypadá život umělců za pandemie ve Spojených státech? A jak v Česku?

28. listopad 2020

Srovnávat situaci umělců v Praze a v New Yorku je složité, přesto se o to Vít Pohanka pokusí. Způsob financování je v Americe jiný, divadelní a další scénické společnosti musejí podstatně víc než v Česku spoléhat na sponzory, různé granty a samozřejmě výdělek ze vstupného.

I přes odlišnosti je ale jedno jisté: New York přitahuje umělce z celého světa. Ti z Čech, Moravy a Slezska nejsou výjimkou. Jen výjimečně se jim ale podaří v obrovské konkurenci zachytit pomyslným drápkem a v New Yorku opravdu uspět.

Čtěte také

Ve studii, kterou město New York publikovalo v roce 2019, se dočtete, že je v něm přes 220 různých scén. Ty se pak dělí do tří kategorií: Broadway, Off-Broadway a Off-Off Broadway. Působí v něm na 600 různých produkčních společností a jen necelá stovka z nich má stálé sídlo. Ostatní si divadla pronajímají – podle možností a potřeb.

Hrbek nebo Musilová

Mezi úspěšné Češky a Čechy patří třeba Daniel Hrbek, ředitel Švandova divadla v Praze a také učitel Divadelní akademie múzických umění (DAMU). Do New Yorku se poprvé dostal v roce 2014. A byla to pro něj obrovská zkušenost. Jak říká, „divadelníci v Česku si ani neuvědomují, kolik pracovních jistot doopravdy mají. Tedy ve srovnání s Amerikou, ale nejen s ní“. 

Denisa Musilová je tanečnice a choreografka z Jihlavy. Nejdřív kvůli rodičům vystudovala jihlavskou Střední ekonomickou školu. Teprve pak šla na konzervatoř výrazového tance Duncan Center v Praze. Do New Yorku se propracovala překvapivě přes Blízký východ. Tam totiž strávila deset let – a chce se tam vrátit, až padnou omezení kvůli koronaviru.

Ředitel Českého centra v New Yorku Miroslav Konvalina pak v pořadu vysvětluje, jak to vypadá s newyorskými divadly právě v těchto dnech. Dozvíte se, co říká na krizi a co to taky může přinést do budoucna.

Víc si poslechněte v audiozáznamu. 

autor: Vít Pohanka
Spustit audio

Související