Jak psát domácí úkoly

2. září 2003
Dobrá rada

Možná, že už během tohoto týdne dostanou prvňáčci na Základních školách první úkoly. Vhodné domácí prostředí na psaní úkolů a učení je u všech dítek školou povinných základ úspěchu. Jak ho dětem vytvořit radí Jiří Šobr.

Podle pedagogů by domácí prostředí na učení mělo být klidné, trpělivé a chápající.

Jaroslava Kuklová: Nekřičet, neztrácet nervy, když se dětem něco nepodaří a vzpomenout si, že i my jsme byli dětmi z první třídy.

Radí Jaroslava Kuklová z 2. Základní školy v Plzni. Ne vždy může mít školák svůj vlastní pokoj, ale měl by mít.

Jaroslava Kuklová: Svůj vymezený pracovní prostor a určitý režim, aby dítě vědělo, že když jde psát úkol, že na stole už nebude nic jiného, než ty učební pomůcky, které k psaní úkolu potřebuje. Rozhodně nedoporučuji, aby maminka přitom něco dělala v kuchyni, tatínek se díval na televizi a dítě tam, mezi tím někde psalo své domácí úkoly.

Vhodná doba na psaní úkolů je individuální u každého školáka. Přesto zde platí toto pravidlo:

Jaroslava Kuklová: Dítě by mělo psát úkoly odpočaté. Takže pokud dítě nenavštěvuje školní družinu, nemělo by psát okamžitě po příchodu ze školy úkol, ale to už je asi v režimu té rodiny, aby sama maminka a tatínek zvážili, kdy to dítě je nejvíce z relaxované a v tu dobu ten domácí napsalo. Samozřejmě nemělo by to být pozdě večer. Žáci prvního stupně a zejména prvňáčci by měli chodit brzy spát.

Jaroslava Kuklová: Já bych doporučovala, aby zhlédli večerníček, potom chvíli ještě porozprávěli s rodiči, popřípadě kdyby maminka přečetla krásnou pohádku, to už by byla úplná nádhera a potom a potom bych doporučovala, aby šly děti do postýlek.

Přesto se může stát, že bude mít Vaše dítě ve škole problémy i když se bude učit, nepochopí probíranou látku a bude mít špatné známky.

Jaroslava Kuklová : Prvně bych doporučovala spolupráci rodičů s třídní učitelkou, aby tam byla navázána dobrá komunikace o kterou my se skutečně snažíme. Aby se rodiče nebáli rozprostřít problém před učitelkou jak to třeba vypadá doma a myslím si, že tam se najde první společná řeč, kdy se může zabránit nějakému neúspěchu. Pokud tedy k tomu nedojde a problémy budou dále pokračovat, tak potom bych já, z osobní zkušenosti s našimi dětmi řešila to poradnou, protože pedagogicko-psychologická poradna nám v těchto směrech hodně pomůže.

autor: Jiří Šobr
Spustit audio

Více z pořadu