Jak na deprese a úzkosti v době covidové? Vyhledat pomoc, dbát na životosprávu a ujasnit si hodnoty

30. listopad 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy deprese, zoufalství, úzkost, psychické problémy

Počty nakažených koronavirem rostou, protiepidemická opatření se znovu zpřísňují a někteří kvůli covidu-19 přicházejí o své blízké. Řada lidí proto může pociťovat beznaděj, nejistotu, strach nebo únavu. Například různé úzkosti a deprese se podle psychologů týkají zhruba každého třetího dospělého. Jak a na koho se můžou obrátit v případě, že už na svoji situaci nechtějí být sami? Poradí Koronafokus Zuzany Machálkové.

Psychické potíže nemusí být jen důsledkem toho, že epidemie trvá dlouho, ale může je způsobit i prodělání covidu-19. Z dostupných studií vyplývá, že se po tomto onemocnění můžou objevit právě deprese, úzkosti, člověk může mít problémy se spánkem, ale jsou i případy, kdy mají lidi po prodělání covidu-19 dokonce sebevražedné myšlenky.

Čtěte také

A v případě, že je zasáhl opravdu těžký průběh, může se u nich projevit taky posstraumatická stresová porucha.

Podle dosavadních poznatků by tyto problémy měly časem odeznít, stejně jako fyzické příznaky. Může to ale trvat až měsíc, záleží, jak na tom byl člověk s psychikou ještě před onemocněním. 

Pokud by ale psychické problémy trvaly déle, je na místě vyhledat odbornou pomoc.

Pokud máte otázky související s covidem-19, můžete nám je zaslat na adresu covid@rozhlas.cz. Ve vysílání na ně odpovíme.

Psychologové doporučují připomínat si, že to není trvalý stav, a podporovat sám sebe zdravým životním stylem: kvalitní stravou, dostatkem pohybu, který úplně nezatíží organismus, a pokud je to možné, tak i dostatečným spánkem.

Krizové linky a online psychoterapeuti

Pokud jsou psychické potíže akutní, je možné obrátit se na některou z krizových linek nebo chatů. Namátkou je to Linka bezpečí na čísle 116 111. Nebo Linka první psychické pomoci na čísle 116 123.

Čtěte také

Na webu projektu Nevypusť duši je seznam kontaktů na různé typy psychologické pomoci podle toho, co člověka trápí.

Existují ale i další weby, které nabízí seznamy ověřených psychoterapeutů. Je to třeba Terap.io nebo Hedepy. Ty nabízejí konzultace online. Funguje to tak, že si klient vybere svého psychoterapeuta podle vzdělání, zkušeností a zaměření.

Příspěvek pojišťovny

Psychoterapeuta je možné sehnat takzvaně přes pojišťovnu, které na sezení přispívají. Do 15. prosince je otevřený program Všeobecné zdravotní pojišťovny, ve kterém je možné zažádat o příspěvek ve výši 500 korun za jedno sezení. Na webových stránkách pojišťovny je pak i seznam terapeutů, na které přispívá.

Až 500 korun jednorázově přispívá na vyšetření taky Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra. Aby měl ale člověk na příspěvek nárok, musí jít vyloženě ke klinickému psychologovi.

Jak si pomoci sám

Technikám, jak pečovat o své duševní zdraví, se věnuje třeba zmíněný projekt Nevypusť duši nebo web Opatruj.se, který v době pandemie spustil Národní ústav duševního zdraví. Tam je dokonce možné si udělat různé testy, které napovídají, jak je situace vážná.

Čtěte také

Zároveň Opatruj.se nabízí celou řadu tipů a konkrétních kroků. Například 30 minut cvičení denně. Nebo sedmi až devíti hodinový spánek. Ideální je chodit spát a probouzet se ve stejné časy. Vliv má taky kvalitní strava.

Pomoct může i naučit se ovládat své emoce nebo ujasnit si hodnoty, které jsou pro člověka důležité.

Zeptejte se redaktorů Českého rozhlasu na dění kolem epidemie covidu-19 v Česku i vy. Otázky posílejte na covid@rozhlas.cz, odpovíme na ně ve vysílání Plusu. 

Spustit audio

Související