Ivan Štern: Školy s celodenní péčí a politika s odvahou konaná

13. leden 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Žáci v Německu

Podle spolkové křesťansko-demokratické ministryně školství Německa Anji Karliczekové koronavirová krize podtrhla, jak důležité je vzdělávání dětí umožňující současně rodičům bezproblémový výkon jejich povolání. Vypíchla také do popředí myšlenku rozvoje základních škol s celodenní péčí.

Obsahovala ji už reforma sociálně demokratického kancléře Gerharda Schrödera z roku 2004. Strana křesťanských demokratů, rozpoznavši, že právě tudy vede cesta, jak zmírnit sociální vyloučenost dětí, jak jim zvýšit šance na sociální průchodnost společností, klíčové podmínky trvale udržitelné demokracie, si ji osvojila rovněž.

Čtěte také

Myšlenka po letech dochází naplnění. Dnes už slabší polovina základních škol je připravena nabízet režim výuky s celodenní péčí. Ta zbývající větší část se zatím spokojuje s kombinací školní výuky a družiny. Koaliční smlouva sociálních a křesťanských demokratů právní nárok každého dítěte na školu s celodenní péčí datuje počínaje rokem 2025, a ač letošní rok je rokem volebním, je velmi nepravděpodobné, že by tento závazek byl novou vládou už z důvodů zde zmíněných pominut.

Berlínská vláda spolu s vládami zemskými Němcům tak přinesla dárek v podobě dotace ve výši jedné miliardy eur. Ministryně školství spolu s kolegy ze zemských vlád ji má utratit za investice, bez nichž se škola s celodenní péčí neobejde. Připraveny jsou další bezmála dvě miliardy. Mají být investičně utráceny, jakmile na školy tohoto typu vznikne v roce 2025 právní nárok.

Myslet a konat za horizont volebních období

Bylo by ale pošetilé si myslet, že záležitost vyřeší jen miliardy peněz. Školám stát dosud dluží ucelený koncept, jenž umožní každému dítěti přirozeným způsobem propojit výuku s osobním rozvojem podle zájmu a talentu.

Čtěte také

Je to, jako bychom provázali základní školu se základními lidovými školami uměleckými, sportovními kluby a spolky typu skauta a junáka v jednu instituci, navíc schopnou tyto zdánlivě nesourodé činnosti vzájemně provázat a přizpůsobit potřebám každého jednotlivého dítěte.

Podle Bertelsmannovy nadace, zaměřené na otázky vzdělávání, bude se muset stát přičinit o to, aby rokem 2025 vzrostl počet vychovatelů o 11 tisíc a pedagogů dokonce o 26 tisíc.

Ivan Štern

Matematické modely předvídají, že tento typ škol pomůže zkvalitnit obecnou, nakonec i odbornou vzdělanost a očekávané daňové výnosy a úspory v oblasti sociální, přímo i nepřímo vyvolané, vykáží natolik velké přírůstky, že školy s celodenní péčí se jimi spolehlivě zaplatí samy.

Jednoho je ale nutně zapotřebí: Politické odvahy myslet a konat za horizont několika volebních období, což v našich zeměpisných šířkách není rozhodně nic samozřejmého.

Autor je publicista

autor: Ivan Štern
Spustit audio