Ivan Štern: Čínská hrozba levných elektroaut

23. červen 2024

Na první poslech se může zavedení dovozních cel na čínská elektroauta, jak je připravuje Evropská komise, jevit jako rozumné řešení. Peking jejich výrobu masivně podporuje ze státního rozpočtu. Sama Evropská unie by byla proti sobě, kdyby takto nereagovala. Popřela by svůj, do podrobností rozpracovaný systém přijatelné a nepřijatelné veřejné podpory. Sleduje jím především zachování fér podmínek na trhu.

Čtěte také

S otázkou čínských elektroaut se nemažou ani Spojené státy. Hodlají zavést dokonce stoprocentní celní přirážku. V Evropě je ve hře clo nanejvýš na úrovni 38 procent.

Věc má ale více rovin. Dovozní clo s rozpaky vítají německé automobilky. Mají svá želízka v ohni přímo v Číně a obávají se čínských odvetných kroků. Evropa vývoj elektroaut na rozdíl od Číny zaspala. Dokladem toho je, že Čína zaujímá na světovém trhu s bateriemi do aut dominantní postavení.

Evropské pokrytectví

Zavedení celní bariéry je svým způsobem i projevem evropského pokrytectví. Otálela nejprve s rozvojem elektromobility a zaskočená čínským tahem na bránu sahá k represi. Přitom odvetu může od čínských úřadů očekávat například u zemědělských produktů. Od nepaměti jsou v Evropě z veřejných rozpočtů masivně dotované. Zatím se velmi úspěšně vyváží na čínský trh. Kdoví, zda i zítra.

Čtěte také

Dovozní clo sice v dané chvíli ochrání evropské výrobce, neschopné čelit nízkým čínským cenám, dlouhodobě jde ale o medvědí službu, a to nejen evropské elektromobilitě, ale i snaze o dekarbonizaci evropské dopravy vůbec.

Zatímco Čína už mnoho let podporuje výzkum, vývoj a výrobu elektroaut v úsilí stát se v této oblasti světovou jedničkou a nejspíš z toho nehodlá slevit, nic nebude evropské automobilky, chráněné dovozními cly, nutit, aby usilovněji hledaly způsob, jak srovnat krok s čínskou konkurencí cestou tvořivých inovací a dosáhnout tak podpora, nepodpora srovnatelných cen.

Mějte si svá elektroauta, nám chudým nechte spalovací motory

Číňané navíc nalezli způsob, jak evropskou celní bariéru obejít. První vlaštovkou je čínský podnik Chery. V Barceloně koupil bývalou továrnu automobilky Nissan a zahajuje v ní výrobu elektroaut. Stejně jako ostatní producenti plně využije možností sjednoceného evropského trhu. V jednání je zřízení montovny elektroaut v Maďarsku. Cíl je totožný.

Věc má navíc nezanedbatelný sociální rozměr. Elektroauta nejsou zatím běžným spotřebním zbožím tak, aby byla dostupná i těm nejchudším vrstvám, jako byla kdysi slavná fordka „téčko“ blahé paměti Henryho Forda.

Ivan Štern

Zatím jde o hračku pro bohaté. Dovozní cla mohou způsobit, že tou hračkou dál zůstanou a po Evropě budou ještě častěji a ještě hlasitější pobíhat populističtí heroldi volající: Spral to ďas, bohatí! Mějte si svá elektroauta, nám chudým ale nechte spalovací motory.

Autor je spolupracovník časopisu Přítomnost

autor: Ivan Štern
Spustit audio