Internet je švédský stůl a lidé si vybírají nezdravé informace. Vypadají totiž lákavě, tvrdí expert

20. říjen 2017

Myslíte si, že holokaust je lež, ženy jsou mrchy nebo že útoky 11. září 2001 provedli Američané sami? Společnost Google právě takové výsledky nabízí ve svém vyhledavači. Ten také uživateli napoví, že židé jsou zlo nebo že muslimové jsou v Rožnově. Politici jsou prý psychopati, novináři pro změnu pitomci, hnůj a fekálie. „Jsou to nejčastěji vyhledávané možnosti. Vypovídá to o stavu naší společnosti,“ říká odborník na informační technologie Petr Koubský.

Google si podle něj uvědomuje svou společenskou odpovědnost a vliv, který má. „Na druhou stranu je to ale komerční firma. Když odpovědnost a zisk nejdou proti sobě, není problém. Ale jsou i oblasti, kde se tyto věci střetávají, a tak dochází ke kompromisu,“ upozorňuje.

„Kdyby firmy po programátorech chtěly, aby se nezobrazovaly urážlivé nebo rasistické texty, došlo by k viditelnému zlepšení oproti současnému stavu. To se týká celé internetové infrastruktury včetně sociálních sítí,“ podotýká ředitel iCollege.

Internet a populismus

Petr Koubský

Koubský také připomíná stále rozšířenější názor, že internet vede k úpadku demokracie a napomáhá vzestupu populismu. Mezi tím prý existuje časová shoda, není ale jisté, zda je to jediná příčina. A na závěry je brzy.

Jisté ale je, že s informacemi z vyhledávačů pracujeme velmi špatně. „Jsme zaplaveni informacemi, ze kterých si každý může vybrat. Je to obrovský švédský stůl a někteří lidé si z něho vybírají velmi nezdravé a pochybné věci, protože vypadají atraktivně,“ tvrdí Koubský.

Nebezpečí regulace


Je zájmem Googlu, aby s ním byly národní vlády spokojeny. V některých zemích ale k vymáhání legislativy chybí politická vůle.Petr Koubský

Měli by se internetoví giganti víc starat o to, co na ten švédský stůl dávají? „Třeba popírání holokaustu je jednoznačná záležitost. Zákon by se měl vymáhat. Ale v jiných věcech, které jsou záležitostí morálky nebo většinového názoru, se ocitáme na tenkém ledě,“ varuje. Sebelépe míněná regulace totiž může být zneužita.

„Internetové společnosti zastávají doktrínu, že nevytvářejí obsah, jen ho zprostředkovávají. Zdá se, že tento přístup nevydrží věčně a Google nebo Facebook na sebe budou muset vzít odpovědnost. Pro to ale teprve musí vzniknout pravidla,“ uzavírá.

Jak velkou moc mají internetové vyhledávače? Je možné zmanipulovat vyhledávání? Poslechněte si celé Interview Plus >>
autor: bum
Spustit audio