Inkluzivní vzdělávání na Děčínsku. První září bylo bouřlivé

5. říjen 2015

Inkluzivní vzdělávání je posledním modelem, který prosazuje ministerstvo školství. Chce tak řešit začleňování romských dětí, dětí s handicapem a dětí sociálně znevýhodněných.

Učitelé ale v praxi narážejí na mantinely tohoto přístupu. V Krásné Lípě na Děčínsku je základní škola, která letos zažila bouřlivé první září. Do lavic 1. A zasedly dvě třetiny dětí z romských rodin. Rodiče to považují za diskriminaci, škola vysvětluje, že děti rozdělila podle toho, jestli navštěvovaly mateřskou školku.

Třída 1. A je ta, o kterou v konfliktu jde. Většina dětí nenavštěvovala mateřskou školku nebo měly problémy u zápisu. Úplně jiná třída je 1. C. Tady zkouší prvky Montessori a Waldorfské školy.

Paní učitelka Eliška pracovala i v klasické třídě. „Základní problém byl v tom, že jsem nemohla dát prostor všem. Děti, které potřebovaly víc času, tak jsem je stresovala, protože musely udržet rytmus a děti, které můžou jet dál, tak musely čekat na ostatní děti.“

Rok předškolního vzdělávání nutný

V 1. C jsou děti, které rodiče chtěli vzdělávat alternativně. Ostatní byly do 1. A a B rozděleny podle toho, jestli prošly školkou nebo ne. Škola podle ředitelky chtěla těm, které měly u zápisu problém, přechod usnadnit. Do 1. A se dostalo velké množství dětí romského původu. A pro jejich matky to byl 1. září šok.

„Byla jsem uražená přístupem, tak jsem se naštvala a vzala jsem si Michala jinam do školy,“ říká matka jednoho z prvňáků.

Ředitelka Ivana Preyová neplánuje změny mezi třídami. Učitelé se na každou hodinu připravují dohromady, aby udrželi podobné tempo. „Probíhá dennodenní konzultace, je to jeden školní vzdělávací program, není to speciální školství.“

Třída, školka, základní, dítě, vzdělávání

Rozdíl není markantní, ale patrný je. 1. A se učí počítat do tří, v 1. B už umí do pěti. „Jestliže dítě má za sebou tři roky předškolního vzdělávání, tak pro něj start v první třídě je jednodušší.“

Školu čeká v nejbližších dnech kontrola školních inspektorů, kteří budou sledovat i to, jestli dělení není diskriminační. Před několika týdny navštívili školu i pracovníci úřadu vlády. Jednání popsal Radek Jiránek z Agentury pro sociální začleňování.

„Pro třídy působí asistenti pedagoga, k dispozici je speciální pedagog, pracuje tam zkušený třídní učitel. Není to model, který bych rád viděl, ale s počtem dětí, které Krásná Lípa má, není jednoduché složit třídu vyrovnaným způsobem.“

Jiránek doporučuje, aby škola zapracovala na komunikaci s rodiči, ve které dochází k nepochopení. Považuje za nezbytně nutné, aby ministerstvo školství prosadilo povinný rok předškolního vzdělávání. Sama ředitelka školy doufá, že pomůže přípravná třída, která se úspěšně rozjela.

autoři: Iva Zítková , sch
Spustit audio