Informujte zákazníka o složení potravin, ale způsob je jen na vás, uklidňuje úředník obchodníky

30. prosinec 2014

Největší změna potravinářské legislativy za 15 let je tu: obchodníci musí informovat zákazníky o složení, původu nebo jakosti i u nebaleného zboží.

„Základním cílem je usnadnit život spotřebitelům, ale současně i obchodníkům a výrobcům,“ uvedl v pořadu Pro a proti ředitel odboru potravinářské výroby a legislativy ministerstva zemědělství Jindřich Fialka.

Úleva pro prodejce i výrobce souvisí především v řadě úlev a ve snížení administrativní zátěže, doplnil úředník.

Co se v obchodech mění? „U nebalených potravin musí být povinně uveden kromě názvu potraviny i název a adresa potravinářského podniku, který produkt vyrobil, případně údaj třídy jakosti a země původu. V blízkosti místa prodeje, tedy prodejního pultu, musí být patrné i datum spotřeby a údaje o přítomnosti alergenů.“

Zákon nediktuje způsob, jakým musí být informace podána, ale nechává volnou ruku prodejcům, vysvětlil Fialka.


Fialka: „Všechny možnosti jsou přípustné, záleží na prodejci. Může se jednat o vystavení přímo v prodejním pultu a jeho okolí, nebo o elektronický systém, informace je možné podat i formou katalogu, kdy obchodník dá např. k bedýnce s čerstvým pečivem jednoduchý katalog, zákazník bude spokojen, a plně to postačí legislativním požadavkům.“

Viceprezident pro prodej potravin Svazu obchodu a cestovního ruchu a šéf skupiny COOP Zdeněk Juračka upozornil na komplikace, které s novou legislativou souvisí.


Juračka: „Průměrná malá prodejna má dva až pět tisíc výrobků a na všech musí obchodník podle stávající legislativy uvést potřebné informace. Zvyšují se tak nároky na technická zařízení. I ta nejmenší prodejna bude muset mít nějaký elektronický systém, nebo aspoň pokladnu s tiskárnou. Je to technický, organizační a nakonec i finanční problém.“

Přesto souhlasí s nutností zákazníka informovat. „Zákazník požaduje více informací, a je potřeba mu je dát. Způsob, jak tyto informace efektivně podat, je ale složitá otázka.“

Podle něj je například nadbytečná přesná adresa výrobce. „Jsme pro to, ať se uvádí země původu, ale počet informací by se měl celkově snížit. Když označíte všechny potraviny v chladící vitríně tak, jak má být, vidíte jen les cedulek a nevidíte vlastní potraviny.“

Navíc, každý zákazník má vlastní priority na informace. „Někdo chce kalorie, někdo alergeny, někomu záleží na zemi původu, takže vyhovět všem na jedné cedulce a v jednom informačním systému bude velmi složité.“

Jednání s ministerstvem i inspekcemi intenzivně pokračují. „Domnívám se, že ke kompromisům dojdeme,“ ujistil viceprezident pro prodej potravin Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.

autoři: tpa , oci
Spustit audio