I z vězení se vyřizují hovory na čísle 1212. Informační servis zajišťuje také vietnamská linka

Přes 800 operátorů se střídá na celostátní informační lince 1212 k nemoci Covid-19. Jsou to pracovníci ministerstev, medici, psychologové nebo dobrovolníci. Telefony berou kvůli jazykové bariéře třeba také zástupci vietnamské komunity. Otázky ohledně vládních opatření nebo testů na nový koronavirus řeší i vybraní vězni z vinařické věznice.

Pendlerovi, který dojíždí za prací přes hranice, vysvětluje nově schválený režim jeden z vězňů přímo z věznice ve Vinařicích na Kladensku. Další odsouzený vyřizuje hovor v angličtině. Volající měl pozitivní test na koronavirovou nákazu a teď chce po dvou týdnech testování zopakovat.

Skupinka sedmi odsouzených teď není na cele, pracuje v části věznice, kde je vybudované call centrum. To zde funguje celoročně, nyní každý den od osmi ráno do šesti večer přijímá hovory z linky 1212. „Většina odsouzených je prvovězněných, prošla nějakým terapeutickým programem či komunitou. Jsou motivování se změnit a po propuštění z vězení se chtějí stát dobrými sousedy,“ říká terapeut Josef Hrubý.

Kdo jsou vaši operátoři

Jedním z nich je i Michal, který se do vězení dostal kvůli drogám. Práce operátora ho baví a naplňuje. „Ta práce mi dala jiný náhled na svět asi kvůli tomu, že nevidím, co se teď reálně děje venku, nemůžu u toho být, být s tou rodinou. I to zažívám s těmi lidmi. Můžu si říct, jak to venku reálně vypadá a můžu jim s tím nějak pomoct, stejně jako své rodině bych pomáhal, kdybych venku byl,“ popisuje.

„Můj poslední rozhovor byl na hodinu a bylo to pro mě opravdu emotivní, ale z těch věcí si beru pro sebe něco do budoucna. A mám obrovský respekt pro člověka, který volá neznámému operátorovi a svěří se mu,“ vzpomíná další vězeň Miloslav.

Čtěte také

Na lince 1212 se střídá celkem 840 operátorů, každý den jich je na telefonu k dispozici sto. Volající si vybírá z číselných voleb - třeba čtyřka je určená pro seniory, klapka 9 zas pro vietnamské mluvčí. Vietnamskou linku s šesti operátory koordinuje studentka medicíny na 2. lékařské fakultě Linda Tranová.

„Lidé se ptají na symptomy, léčbu, testování... Máme i případy, kdy řešíme pojištění cizinců a pokrytí nákladů léčby. Často nám volají také majitelé obchodů s potravinami, kteří se dotazují na možnosti ochrany před pandemií.“

Spustit audio