Hudba jako filmová postava a violoncellová kompozice vzniklá v dešti pod igelitem. Do kin přichází film Juraje Lehotského nazvaný Plastic Symphony
Jeho protagonisty jsou dva nevlastní bratři, z nichž jeden má výškový handicap. Ten vyšší z rodinných důvodů nedokončil prestižní hudební akademii, ale hudbu miluje a s bratrem si přivydělávají jako pouliční muzikanti. Menší tahá smyčec, větší stlačuje struny. Náhle ale přijde neočekávaná nabídka, vyšší z bratrů odchází do velkého světa a ten vzrůstem menší si najde práci v ubytovacím zařízení pro seniory. Dramatickým situacím ale není konec.
„Uvědomili jsme si, že přes hudbu, která se stává téměř filmovou postavou, můžeme tlumočit určité myšlenky. Chtěli jsme ukázat, že hudba má, stejně jako člověk, svůj vývoj. Při poslechu prvních tónů se může zdát nezajímavá, možná ji přehlédneme, jako někdy přehlédneme člověka, který se později rozvine do vnitřní krásy,“ popisuje Juraj Lehotský myšlenky, které stály u zrodu scénáře. Napsal ho spolu s kameramanem Timotejem Križkou, a obrazová stránka filmu je skutečně povedená. Povedená je i hudební složka snímku, o kterou se postaral skladatel a muzikolog Aleš Březina. „Při komponování hudby k filmu se na chvíli stal naší hlavní postavou, Matúšem Vrbou. Aby mohl složit Vrbovu skladbu, musel cítit spoustu věcí podobně,“ chválí režisér Březinovu práci.
Skladatel jeho slova potvrzuje: „Ta hudba neměla být moje, ale Matúšova. Musel jsem se tak do pocitů protagonisty filmu dobře vžít.“ Tak vznikla Plastic Symphony, která dala snímku jméno. Druhou zásadní kompozicí, kterou Aleš Březina pro film stvořil, je klavírní skladba hraná jedním z obyvatel domova pro seniory. „Jako diváci o té skladbě nic nevíme, mohla by to být skladba onoho pána, ale třeba i nějaká jiná, jeho srdci blízká, kterou zrovna neznáme. Hlavně jsem se chtěl oprostit od nežádoucích konotací, které by mohlo přinést použití některého notoricky známého díla,“ vysvětluje Březina.
Připomeňme ještě, že hlavní role ve filmu Juraje Lehotského s názvem Plastic Symphony ztvárnili Bartosz Bielenia (známý ze snímku Boží tělo) a Vojtěch Zdražil. V menších úlohách jim sekundují Sabin Tambrea a Judit Bárdos.
Související
-
Piano v kostele, klavíry v Jazz Docku, a klavíristé za barem. Film, kde za vše mluví muzika
Pocta české klasické hudbě, Pražské křižovatce, klavíristům, jazzu i němému filmu – to je snímek nazvaný Piano na Křižovatce. Stojí za ním Jakub Zahradník a Jan Senius.
-
Znovuzrozená partitura a světově proslulý film. SOČR živě doprovodí projekci Čarodějova učně
Pražské Rudolfinum zažije 22. prosince výjimečný večer. Bude tu k vidění mistrovský animovaný film režiséra Karla Zemana Čarodějův učeň.
-
Festival Sundance ve znamení Ukrajiny, Íránu, moderních technologií a filmových portrétů
V utažském Park City začal prestižní festival nezávislého filmu Sundance. Potrvá deset dní a během té doby nabídne na dvě stě krátkých a celovečerních snímků.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.