Hrdinové čínských reklam

17. září 2014

V Číně se rozmáhá konzumní způsob života. S marketingem nevyhnutelně souvisí i reklama na nejrůznější produkty. Jak konstatuje britská rozhlasová a televizní stanice BBC, vysoká poptávka po televizních a jiných reklamách je názornou ilustrací změn v čínské ekonomice.

Boháči chtějí v říši středu nakupovat, a to znamená, že televize neváhá zaplavit obrazovky reklamami. Herci mají doslova žně. Překvapivě se však nejedná o čínské herce, ale o jejich kolegy ze Západu.

Ti se stávají hvězdami čínských televizních reklam. Například Steven Weathers je Američan, který vyučuje literaturu a reklamu v Šanghaji. Když dostal první nabídku na natáčení reklamy, byl překvapen. Řekl si ale, že si aspoň vydělá nějaké malé peníze navíc. Jenže televize ho doslova zaplavila dalšími nabídkami na reklamní práci. Odpovídá totiž přesně mužskému typu, po kterém agenti televizních reklam v Číně prahnou - je vysoký, s bledou pletí a modrýma očima.

Hned po prvních reklamách si Steven všiml, jací herci jsou do reklamy žádaní. Pokaždé je to cizinec v roli experta. V jeho případě tomu napomohl bílý pracovní plášť, brýle a prostředí laboratoře nebo designového studia. Když přišla nabídka na reklamu spodního prádla, Weathers se maličko lekl. Budu muset vystupovat ve spodním prádle? ptal se. Ne, zněla odpověď filmařů. Budete hrát vědce, který nabízí materiál na spodní prádlo. Role "experta-cizince" je v reklamě pro Číňany klíčová -- dodává jim pocit jistoty, že produkt je hoden důvěry.

Méně známé místní značky v reklamách s cizinci-odborníky vyvolávají v lidech pocit spolehlivosti a vědeckého pokroku. Poptávka po zahraničních hercích je tím pádem obrovská. I když i to se postupně mění s růstem čínské ekonomiky. Zdá se, že obyvatelé nejlidnatější země světa si věří stále víc. A to v praxi znamená, že velké čínské firmy se odvažují do reklam obsazovat už i čínské herce místo drahých cizinců ze Západu.

Kamera. Ilustrační foto

V kurzu jsou i míšenci. Čtyřletá Reina je napůl běloška a napůl Číňanka. V jednom z domácích prestižních časopisů pózovala s "matkou", ruskou modelkou, v reklamě na hodinky. Reina má mnoho pracovních nabídek právě kvůli smíšenému etnickému původu. Ten je atraktivní pro ekonomicky se vzmáhající městské obyvatelstvo, které smýšlí stále víc kosmopolitně.

Co se týče zmíněného Stevena Weatherse, ten má nově vlastní televizní show, ve které učí angličtinu. V jedné ze svých posledních reklam - na mléko v prášku - už vystupoval se dvěma čínskými herci. Odborníci na reklamu v Číně se však domnívají, že s dalšími generacemi se poptávka po zahraničních "expertech" nebude snižovat. Takže herci ze Západu budou mít i nadále zlaté časy v podobě mnoha příležitostí, kdy budou na obrazovkách v čínských domácnostech „odborně“ dokazovat kvalitu toho kterého produktu. Třeba krému na obličej, konstatuje BBC.

Zpracováno ze zahraničního tisku.

autor: Anna Budajová
Spustit audio