Helikoptéra na lidský pohon získala Sikorského cenu

15. červenec 2013

Kanadský tým AeroVelo získal 250 tisíc dolarů, když sestrojil pouze lidskými svaly poháněnou helikoptéru, která splnila náročné podmínky Sikorského ceny. V podmínkách ceny stálo, že odměněný stroj musel být ve vzduchu alespoň 60 sekund a dosáhnout výšky nad 3 metry. Pilot přitom musel udržet svůj kokpit uvnitř oblasti o rozměrech 10 krát 10 metrů.

Tým AeroVelo vznikl v prostředí Univerzity v Torontu a jeho činnost financovali nadšenci z řad veřejnosti. Pilotem a hnací silou pro čtyřrotorovou a čtyrramennou helikoptéru s názvem Atlas o celkové šířce skoro 50 metrů se stal inženýr a zkušený rychlobruslař Todd Reichert.

Helikoptéra Atlas má znatelně delší ramena a delší poloměr rotorů než podobný stroj Gamera z Univerzity v Marylandu, o kterém jsme přinesli zprávu před dvěma lety. Na konci každého ze čtyř ramen Atlasu je upevněn rotor o poloměru přes 20 metrů. Helikoptéra byla sestrojena z lehkých uhlíkových vláken a celkově váží jen 55 kilogramů. Pilot zde musel mít hmotnost menší než 70 kg. Jeho výkon musel dosáhnout jedné koňské síly, přitom běžný cyklista dosáhne výkonu zhruba polovičního.

Zatímco Gameru poháněl její pilot pomocí nohou i rukou, helikoptéru Atlas zvedl pilot do vzduchu díky soustředěnému výkonu nohou, podobně jako se šlape na bicyklu. Kromě síly musel pilot prokázat i značnou citlivost, protože obrovská a superlehká konstrukce helikoptéry Atlas je velmi křehká a choulostivá. Helikoptéru v jisté chvíli dolů stahoval dokonce její vlastní vír.

Sikorského cena byla vyhlášena před 33 lety a v té době činila jen 10 tisíc dolarů. Nutno říci, že Todd Reichert už má za sebou úspěšný let ve vlastní ornitoptéře, tedy stroji s mávajícími křídly, který je také poháněn výhradně lidskou silou.

Zdroje: Wired, Phys.Org, Popular Science, Popular Mechanics

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio