Hasící přístroj může zachránit celé auto

5. březen 2009

Měl by být hasící přístroj povinnou výbavou osobního auta? Toť otázka, která rozděluje motoristický svět, a potvrzují to i výsledky naší internetové ankety. Podle jejich výsledků je totiž jen těsná většina hlasujících pro povinný hasící přístroj v autě - přesněji 53 procenta. Zatímco zbývajících 47 procent si myslí, že povinný by být neměl. Ať už bude povinný či nikoli, pak jedno je jisté - častokrát může zachránit auto od totálního zničení.

Jen loni vyjížděli hasiči k více než 2200 požárům v dopravě, při kterých zemřelo 42 lidí a dalších 182 bylo zraněno. Většinou šlo o požáry osobních aut a zhruba tři čtvrtiny z nich podle Petra Kopáčka z Hasičského záchranného sboru vznikly vinou technické závady.

"Nejčastěji se jedná o závady na palivovém systému a potom na elektroinstalaci - to se týká především novějších automobilů. Mezi další příčiny patří úmyslně založené požáry, těch je každým rokem zhruba 10 procent. Potom jsou to dopravní nehody, těch je také 10 procent, ale mají bohužel vůbec nejtragičtější následky. Když vezmu jen loňský rok, kvůli dopravním nehodám vziklo 195 požárů, ovšem o život při nich přišlo 35 osob a 120 lidí bylo zraněno."

Některé požáry ale mají i docela kuriózní příčiny.

"Známe případy, kdy člověk v autě kouří, odhodí nedopalek cigarety a on mu přistane zadním otevřeným okénkem zase zpátky na sedačku, zapálí ji a auto začne hořet. Stávají se také kuriózní případy, například když se lidé v zimě snažili rozmrazit auto tím, že pod ním rozdělali oheň, nebo jistá dáma, která odjela s automobilem z garáže a po 2 kilometrech zjistila, že má motor přikrytý dekou."

A přitom v mnoha případech by totálnímu zničení auta zabránil přenosný hasící přístroj, který bychom měli mít v autě na viditelném místě, nejlépe na dosah řidiče.

"Pokud vidíme, že nám auto nefunguje tak, jak má, začíná se z něj kouřit, nebo motor vynechává, zastavíme na pokud možno bezpečném místě a podíváme se, jestli nám náhodou skutečně nehoří v motorovém prostoru. Zdůrazňuju, že nikdy neotevíráme kapotu celou, jenom ji malinko pootevřeme, abychom do motoru nevhnali vzduch, který by případně požár ještě více rozdmýchal. Okamžitě dovnitř vpravíme hasební látku z hasicího přístroje, kapotu přivřeme, chvilku počkáme a celý postup ještě několikrát opakujeme. Tak máme velkou šanci, že požár udusíme již v zárodku. Pokud totiž situaci neřešíme, během dvou minut by mohl shořet celý automobil."

Do auta je ideální kilový hasící přístroj s práškovou náplní, jak doporučuje Jan Tuček z firmy Tusan.

"Prášek jako hasivo je univerzální. Je vhodné ho použít pro hašení hořlavých látek pevného, kapalného i plynného skupenství elektrického zařízení do 1000 voltů pod napětím. Kilogramový hasící přístroj je pro člověka, který ho umí použít, dostatečný pro uhašení v začátku požáru osobního vozidla."

Hasící přístroj ale musí jednou ročně projít servisní prohlídkou. Možná i proto ministr dopravy Petr Bendl nechce navrhnout hasící přístroj jako součást povinné výbavy.

"My bychom naopak preferovali, aby se ve vozech začaly instalovat tak, jako se instalují jiné bezpečnostní systémy, například airbagy. Ať jsou k službě automatického systému hašení. Tím nikomu neříkáme, že nesmí mít hasící přístroj. Je to na každém..."

...jak chce chránit svůj majetek - v tomto případě auto a někdy i lidské životy.

autor: evk
Spustit audio