Google investuje pod hladinou moře. Pokládá tři nové optické kabely a buduje datová centra

8. únor 2018
Do podmořských kabelů investují internetové firmy Google i Facebook

Před více než sto šedesáti lety odstartovaly první pokusy o spojení Evropy s Amerikou transatlantickými telegrafními kabely. První skutečně spolehlivý kabel začal fungovat v roce 1866. Od té doby podmořských kabelů nejen mezi těmito dvěma kontinenty výrazně přibylo a stále se pokládají další. Nedávno oznámila velkou investici třeba společnost Google.

Google odhaduje, že se její síť stará přibližně o čtvrtinu celosvětového internetového provozu. Firma za poslední tři roky vynaložila na zlepšení síťové infrastruktury už 30 miliard dolarů. A v roce 2019 chce Google zprovoznit tři nové podmořské kabely. První z nich nazvaný Curie, a to na počest vědkyně Marie Curie-Skłodowské, propojí Chile a americké Los Angeles. Druhý kabel povede ze Spojených států do Dánska a Irska a třetí propojí několik uzlů v Asii.

„Na budování dvou kabelů se podílejí konsorcia firem, ale kabel Curie je výjimkou, říká Alžběta Houzarová, mluvčí Googlu pro Česko a Slovensko. „My jsme se vlastně v roce 2008 stali první technologickou firmou, která investovala do podmořského kabelu. Samozřejmě jako součást určitého konsorcia firem. S kabelem Curie se potom Google stane úplně první netelekomunikační firmou na světě, která uvádí do provozu mezinárodní podmořský kabel."

Moře plné kabelů

Kromě trojice nových kabelů už Google dříve investoval do dalších osmi spojení. „Kabely tvoří základní infrastrukturu internetu a všech datových sítí. Potřebujeme přenášet data velikých objemů. Když bychom to zjednodušili, optický kabel dokáže přenést zhruba tisíckrát až desetitisíckrát víc datových objemů než například nejvýkonnější družicové spoje. Takže tam je skutečně o několik řádů vyšší přenosová kapacita," vysvětluje Jiří Vodrážka, vedoucí katedry telekomunikační techniky Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze.

Přitom optické vlákno, které slouží k přenosu dat po internetu, je podle Vodrážky tlusté zhruba jako lidský vlas. Nataženo tak může být více vláken najednou, která jsou překrytá ochrannými vrstvami a vzniká silnější optický kabel. Zvlášť podmořský kabel musí být odolný, ale také těžký, aby neplaval, ale aby se mohl vinout po mořském dně. V oblastech poblíž pobřeží, kde by vedení mohli poškodit třeba rybáři nebo kotvy lodí, se kabel ukládá do rýhy v mořském dně. V historii byly základem podmořských kabelů měděné dráty, které ale měly své nevýhody.

„Velmi krátká vzdálenost, po které bylo potřeba ten signál vždycky zesilovat nebo opakovat. Tam to bylo řádově v několika kilometrech. U optických kabelů je to řádově po sto kilometrech, takže je to podstatně méně nákladné takový kabel instalovat i provozovat," popisuje Vodrážka.

03723300.png

Výhodná Kokura

Také optický podmořský kabel ale musí mít souběžně natažené dráty, po kterých se napájejí zesilovače signálu na mořském dně. U podmořských optických kabelů se dnes podle Vodrážky počítá se životností zhruba pětadvacet let. Už v letošním prvním čtvrtletí Google také otevře nová datová centra v kanadském Montrealu a v Nizozemsku, další centrum má přibýt například ve Finsku.

„Ta naše nově otevřená centra v Nizozemsku a Finsku budou poskytovat úložný prostor pro data zákazníkům cloudové platformy Googlu. To znamená hlavně firmám, které chtějí přes naše servery nabízet služby a které samozřejmě potřebují svoje data někde ukládat," vysvětluje mluvčí Googlu.

Některé firmy chtějí mít data uložená co nejblíže, aby se dosáhlo co nejvyšší rychlosti. Do vlastního datového centra v pražských Horních Počernicích investovala před pár lety také česká internetová společnost Seznam.cz.

„Jsme méně závislí na třetích stranách. Dále je samozřejmě potřeba, aby nám to dávalo i ekonomický smysl. A naše vlastní datové centrum Kokura je i po třech letech provozu vysoce efektivní. A v neposlední řadě nám vlastní datové centrum poskytuje prostor pro servery našich vývojářů a máme zde taky hardwarovou laboratoř," popisuje výhody investice mluvčí firmy Aneta Kapuciánová.

Seznam si zároveň pronajímá plochu v komerčním datovém centru a firma tak není závislá jen na jedné lokalitě.