Geolog: Na D8 byl záměr podhodnotit povrchovou variantu. Tunel by byl levnější a stabilnější

První auta na dálnici na D8
První auta na dálnici na D8

O víkendu se slavnostně otevřela poslední část dálnice D8, která spojuje Prahu s Ústím nad Labem a německými hranicemi. Těsně před plánovaným spuštěním se ale rozhodlo, že provoz tu bude omezený.

Konkrétně se jedná o dvoukilometrový úsek, kde se jezdí pouze dvěma pruhy kvůli nestabilnímu podloží. Měli by se řidiči tohoto místa obávat?

„Bezpečnost řidičů je zaručena,“ uvedl v pořadu Pro a proti hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček (KSČM). „Kdyby to nebylo bezpečné, nikdo by si to nedovolil otevřít,“ ujistil.

Politik zaujal pragmatický pohled. „Musíme se na to dívat z toho pohledu, že se obrovsky ulevilo lidem na objízdných trasách. Dnes už auta mohou jet rovně a objízdné trasy se uklidní.“

„Bohužel to stojí víc, než to mělo stát, ale to už je bohužel v Čechách tradicí, že se něco naplánuje, a konečná cena je vyšší... Když už se dálnice postavila, tak se už na ty peníze dívat nemůže, a prostě se musí udělat maximum, aby dálnice byla bezpečná, a to stojí peníze,“ konstatoval hejtman.


Teď můžeme dlouho diskutovat o tom, co se mělo, a co se nemělo. Jednou takhle někdo rozhodl, dálnice stojí a měli bychom mít všichni zájem na tom, aby sloužila. Pokud by se nějaké problémy objevily, tak bohužel na peníze se nebude moci koukat. Oldřich Bubeníček

Geolog a autor posudku na varianty dálnice D8 Vladimír Cajz z Akademie věd ČR souhlasí, že na komunikaci se dá provoz pustit. „Co to udělá dál, je jiná otázka,“ dodává.


Obávám se, že byl záměr ekonomicky podhodnotit povrchovou variantu, aby byl nějaký argument k tomu, že tunel je dražší, a dalo se to postavit tady… Zatím nás dálnice stála dvoj- až trojnásobek toho, co se původně předpokládalo. Za tu cenu bychom tunel měli postavený už dvakrát, ale hlavně už bychom deset let jezdili do Německa. Vladimír Cajz

„Území bylo, je a bude nebezpečné, protože tam existuje geologický jev, jehož zvládnutí je velice problematické, tedy sesuvy neboli svahové pohyby, a do tohoto území se nám podařilo umístit dálnici,“ vysvětlil expert.

Podle něj je škoda velkého pracovního vypětí i obrovských investic. „Ale už to tam máme a musíme se s tím nějak vypořádat.“

Geolog připomíná, že na začátku existovala možnost tunelu. Ten by měl jeden portál pod obcí Hrušovka a druhý v půlce mezi Radejčínem a Žimí. „Tunel by byl přímý, celý úsek dálnice by byl o necelé 4 km kratší, než je teď. Geologické podmínky tam byly nejvýhodnější ze všech plánovaných variant.“

Měli by se řidiči nového úseku dálnice D8 bát? „Ty svahové pohyby, které v těchto místech známe, nejsou katastroficky rychlé,“ ujišťuje odborník.

„Takže si nepředstavujte, že pojedete dálnicí a zahrne vás sesuv nebo dálnice pod vámi ujede. Nebezpečí ale existuje pro stavbu samu, kdy ji pozvolné pohyby budou poškozovat,“ předpovídá Vladimír Cajz.