Frustrace extremistů má spíš sociální než náboženský kontext, říká český muslim Assem Atassi

20. listopad 2015

Dnes večer mají lidé v Brně možnost prohlédnout si tamní mešitu. Akce Pojďte s námi do mešity je součástí festivalu kultur Blízkého východu, na kterém spolupracuje také Islámská nadace v Brně.

„Většinou bývá o návštěvu mešity velký zájem. Doufejme, že bude i tentokrát,“ říká Assem Atassi z Ústředí muslimských obcí v České republice a Islámské nadace v Brně.

Právě brněnská mešita je nejstarší stavba tohoto druhu v Česku. Přesto, že je komunita muslimů žijících v ČR poměrně malá, bylo Brněnské muslimské centrum v minulosti často útokem vandalů.

„Situace byla vyhrocená už v souvislosti s uprchlickou krizí. Teroristické útoky v Paříži tomu jenom přispěly. Poslední vandalismus se odehrál v pátek ráno 13. listopadu.

Zaznamenaly jsme také zvýšený počet slovních útoků nebo plivání - zejména na ženy, na kterých je na první pohled vidět, že jsou muslimky,“ popisuje současnou situaci v Brně Atassi.

Přestože čeští muslimové teroristické útoky v Paříži ostře odsoudili, není jim česká společnost příliš nakloněna. Podle Assema Atassiho je to důsledek obrazu vytvořeného politiky a médii.

„Je to tím, jak se téma islámu na politické a mediální scéně zneužívá. Pro politiky je to levné téma a způsob, jak získat voliče. Pro nás to znamená, že se ve společnosti šíří strach a nenávist k muslimům,“ myslí si Atassi.

„K věcné kritice islámu jsme otevření, ale v dnešních dnech už jsou to jen přímé útok na islám a muslimy. Jde o problém kolektivní viny. Islám jako náboženství má různé formy, vysvětlení, chápání.

mešita v Brně

Kultury muslimů po celém světě jsou různé - jedná se o 1 600 miliónů věřících - a tak jako v každé společnosti i tady se najdou negativní věci,“ dodává Atassi.

Teroristé v Paříži útočili proti mladým lidem, kteří se v pátek večer šli bavit. Útočili proti západnímu stylu života. Proč muslimové tolik nenávidí západní společnost?

„Neplatí, že nás nenávidí muslimové. Existují extrémisti, kteří jsou frustrování, ale to jsou i nemuslimové. Tahle problematika má spíše sociální než náboženský kontext. Útočníci většinou pocházejí ze sociálně vyloučených oblastí, z ghett,“ uzavírá Assem Atassi z Ústředí muslimských obcí v České republice.

autoři: rkr , Jana Tupá
Spustit audio