Firma Uber brzy spustí taxislužbu s auty bez řidiče v Pittsburghu

22. srpen 2016

Zatím půjde sice jen o zkušební provoz za striktně omezených podmínek, avšak Uber má zřejmě nakročeno během příštích pěti až deseti let zavést regulérní taxislužbu s autonomními auty v řadě měst.

Začátek zkušebního provozu autonomních (robotických) taxíků v Pittsburghu je ohlášen již na konec srpna a v „barvách” Uberu budou jezdit speciálně upravená SUV, konkrétně typu Volvo XC90 v počtu 100 vozů. Uber však nedávno také uzavřel spolupráci ohledně využití automobilů značky Ford (v této souvislosti se objevily snímky upravených aut typu Ford Fusion Hybrid).

Konec běžných řidičů

Firma Uber zřejmě hodlá do důsledku dovést svoji snahu zbavit se jakýchkoliv „lidských mezičlánků” při provozování taxislužby. Poté, co si udělala ve světě jméno tím, že místo profesionálních taxikářů uzavřela smlouvy o provozování taxislužby s běžnými řidiči bez taxikářské licence (tzv. ride-sharing), nyní se hodlá zbavit i jakýchkoliv lidských řidičů. Podle řady náznaků by klíčovým rokem pro masové zavedení autonomních aut v taxislužbě mohly být roky 2020-2021.

Robotické taxíky

V Pittsburghu také firma vybudovala vývojové pracoviště, zaměřené na robotickou technologii a přetáhla do něj desítky vědců a inženýrů z univerzitního sektoru (zejména z Carnegie Mellon University). Tímto razantním přístupem se mj. Uber snaží konkurovat vyvíjeným autonomním autům od firem Tesla či Google.

Snaží se také získat náskok před dalšími podobnými službami typu ride-sharing, které využívají řidičů bez taxikářské licence. Ve světovém měřítku jde např. o firmy Lyft nebo Didi Chuxing, které také „nespí”. Např. Lyft chce začít „robotizovat” svoji sdílenou taxislužbu již příští rok. V menším rozsahu testují „robotické taxíky” i dvě lokální singapurské firmy - NuTonomy a Delphi.

Tichá jízda

Zkušební provoz bude po logistické stránce vypadat podobně jako stávající služby sítě Uber, zákazník si zavolá autonomní taxík pomocí aplikace na chytrém telefonu a nasedne do něj. Auto bude řízeno pomocí robotických systémů, bude mít k dispozici řadu radarů, laserových skenerů a kamer, na řidičském sedadle však bude zatím stále ještě sedět „záložní” lidský řidič, který bude schopen v nutné chvíli řízení zcela převzít.

Firma navíc zatím očekává, že při přejezdech mostů bude muset lidský řidič převzít volant povinně, protože automatický systém se na mostech orientuje zatím špatně. Zákazníci, kteří budou ochotni se zkušebního provozu s autonomními taxíky účastnit (dopředu ovšem nebudou vědět, jestli pro ně přijede taxík obyčejný nebo autonomní), budou mít v jeho rámci příslušnou dopravu zdarma.

Budou mít také na zadním sedadle k dispozici tablet, který bude zákazníkům o nové službě podávat potřebné informace. Jejich konverzaci se „záložními” řidiči firma nepředpokládá.

Společnost Uber také koupila vývojářskou firmu Otto, která se zaměřila na adaptaci stávajících nákladních aut na jejich budoucí provoz bez řidičů. Ve firmě Otto pracuje mj. řada bývalých zaměstnanců firmy Google a dalších firem, které se zabývají autonomními (robotickými) auty.

Zdroje: Phys.Org, Uber Advanced Technologies Center (ATC), Uber, Bloomberg, IEEE Spectrum, Popular Science 1, Popular Science 2, TechCrunch 1, TechCrunch 2, Futurism, USA Today, Next Big Future, Yahoo, Guardian

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.