Fiakry s koni do měst nepatří, míní Hlas zvířat. Zástupce povozníků: Byli tu vždy, v lese pochcípají

31. říjen 2025

Koňské povozy v centru Prahy jsou definitivně minulostí, hlavní město vypovědělo fiakristům smlouvu. Je to smysluplné řešení týrání zvířat, nebo jde o smutný konec tradice? „Fiakristé nemají jediný pádný argument, tvrdí jen, že tu povozy byly vždy,“ říká právník a spoluzakladatel spolku Hlas zvířat Robert Plicka. „Je to nesmysl, povozy jsou ve městech všude na světě,“ namítá v pořadu Pro a proti Českého rozhlasu Plus předseda Cechu fiakristů a povozníků Josef Kočovský.

Pane Kočovský, proč by měly fiakry v Praze zůstat?

Josef Kočovský: A proč by neměly? Byly tu 300 let a všude po světě ve městech fiakry jsou.

Pane Plicko, proč souhlasíte s rozhodnutím města, aby fiakry z Prahy zmizely?

Robert Plicka: Takto probíhal celý dialog s fiakristy. Oni nemají jediný pádný argument, proč by fiakrová doprava v rušném a moderním městě měla existovat. Oni stále říkají, proč by neměla, ohánějí se tradicí a naprosto ignorují obrovské utrpení koní, které tam podstupují.

Čtěte také

Fiakrová doprava v moderních městech opravdu nemá co pohledávat, což ukázala i naše kampaň pod názvem Kůň není stroj. Desítky tisíc spoluobčanů podepsaly petici, že tuto překonanou turistickou atrakci chtějí zakázat. A samozřejmě to potvrdila i rada města v roce 2021, kdy od 1. ledna 2023 nabízení fiakrové opravy bylo zakázáno.

Oni i přesto porušovali tento zákaz a tuto dopravu na Staroměstském náměstí nabízeli, a to z toho důvodu, že tam měli část pronajatou.

Nezměnila se doba? Myslíte si, že Praha jako velkoměsto je pořád vhodná pro fiakry a tedy i pro koně?

Kočovský: Projel jsem kus světa. Viděl jsem Vídeň, Řím, Paříž, viděl jsem všechno. Oni zpočátku říkali, že to všude ruší. To není pravda, nikde se to neruší. Naopak se to všude rozšiřuje, aby vůbec lidi poznali, co to jsou koně. Když ty koně nebudou, nebudou lidi vědět, co jsou koně.

Proč by neměli lidi vědět, jak koně vypadají? A k tomu, že fiakristi jezdí, i když nemají, tak to není pravda. Máme smlouvu s dvouletou výpovědní lhůtou s Hlavním městem Praha a do toho přišel pan Plicka se svou podivnou partou a začal to zakazovat.

Nelegální povozy

Pokud se nepletu, pane Kočovský, tak toto se týká toho, že fiakry zmizely z tržního řádu, z nějž jste byli vyřazeni. Tržní řád v Praze určuje místa, kde je možné provozovat obchodní činnost, a tu podle tohoto řádu nemůžete provozovat už od roku 2023.

Kočovský: Máme tam úsek, kde můžou koně stát a kde ty koně taky stojí. Ten úsek nás stál milion. Výpovědní lhůtu máme dvouletou a nikdo nám ji nedal.

Čtěte také

Pane Plicko, fiakristé už by v Praze vůbec působit neměli, přinejmenším od roku 2023. Tak jak to je? Ptám se vás jako právníka.

Plicka: Nevím, komu pan Kočovský dával milion korun a za co, ale od roku 2023 jsou fiakrová místa a výjimka v rámci tržního řádu je zrušena. Takže nabízení fiakrové dopravy na Staroměstském náměstí od 1. ledna 2023 je nelegální. Jestli to pan Kočovský neví, tak to mě tedy zaráží, ale s Cechem fiakristů a s kočími je vedeno mnoho správních řízení, kde jsou jim ukládány pokuty.

Pokud by tam posluchači viděli někoho nabízet fiakrovou dopravu, tak je to nelegální, ať volají policii.

Co se týká nájemní smlouvy, tak ta je z 90. let. Když jsme ji studovali, tak jsme zjistili, že tam je i možnost okamžité výpovědi bez výpovědní doby, a to právě pro případ, kdy Cech fiakristů přijde o možnost poskytování těchto služeb, o kterou logicky od 1. 1. 2023 přišel.

Čtěte také

Je to nelegální. Nyní dostal výpověď, aby nepokračoval v té nelegální činnosti, kterou tam provozuje a aby došlo k ukončení okamžitě, nikoliv po dvouleté výpovědní době.

Pane Kočovský, jezdili jste tedy po Praze v posledních dvou třech letech načerno?

Kočovský: Jak načerno? Tam je Cech fiakristů, ten se sestává asi z 20 členů a ti lidé všichni jezdí normálně jako všude na světě. To je úplný nesmysl, to, co pan Plicka říká. Když koně půjdou pryč, tak už je tu nikdo neuvidí.

Zákaz utrpení?

Vraťme se k těm hlavním argumentům, o kterých se v těchto dnech v souvislosti s tím koncem fiakru v Praze hovoří. Zaznělo to tady už na úvod. Co říkáte na odůvodnění města, že koně v Praze trpěli?

Kočovský: To jsou nesmysly. Koně mají dneska takové podkovy, že jsou na gumách. Ty do styku s nějakou dlažbou vůbec nepřijdou. Koně, co chodí v Praze, jsou zvyklí chodit v Praze. Když je dáte do lesa, pochcípají.

Čtěte také

Pane Plicko, z čeho vycházíte, když tvrdíte, že koně v Praze trpí?

Plicka: Chtěl bych doplnit, jak úvodem pan Kočovský říkal, že žádné jiné město fiakrovou dopravu nezakázalo, opak je pravdou. Zakázal ji třeba Brusel nebo Chicago.

Co se týká utrpení, fiakristé v rámci té mediální kampaně hlásají, že k zákazu fiakrové dopravy došlo bez jakéhokoliv dialogu, bez jakýchkoliv odborných studií. Nicméně došlo k němu na základě odborných vyjádření veterinářů a na základě znaleckých posudků.

Proč fiakristé tvrdí, že jejich koně půjdou po zákazu fiakrové dopravy na jatka? Poslechněte si celou debatu v audiu nahoře.

autoři: Lukáš Matoška , vpl
Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí

    Karin Lednická, spisovatelka

    kostel_2100x1400.jpg

    Šikmý kostel 3

    Koupit

    Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.