Festival ve Varech zvážněl. Mám rád bizarní filmy s přesahem, říká Jaroslav Róna

6. červenec 2017

Před studiem UMPRUM navštěvoval Střední výtvarnou školu a byl učněm v oboru kožešnictví. Posléze založil skupinu Tvrdohlaví, byl také členem hudebního projektu Tros Sketos a vystupuje v Divadle Sklep. „Hledám filmy, které narušují běžné pohledy na svět, nahlížejí na věci jiným způsobem,” říká sochař a malíř, keramik, umělecký sklář, grafik, scénograf, literát a amatérský herec Jaroslav Róna, který je hostem svátečního Interview Plus.

Moderátor Vladimír Kroc mluvil s Rónou v parku u Sadové kolonády v Karlových Varech, kde se přehoupl do druhé půlky 52. ročník filmového festivalu. Róna stihl navštívit 12 projekcí, vyzdvihuje argentinskou satiru s názvem Ctihodný občan. „Pojednává o odpovědnosti umělce a jeho vnitřní poctivosti. Je to fantasticky postavený film,” myslí si host.

Podivuhodnost a silný zážitek


Nevybírám si filmy, které jsou příliš popisné nebo zobrazují skutečnost, kterou znám. Hledám filmy, které narušují běžné pohledy na svět, nahlížejí na věci jiným způsobem. Jaroslav Róna

Když jde Róna do kina, vybírá si filmy s přesahem. „Nevybírám si filmy, které jsou příliš popisné nebo zobrazují skutečnost, kterou znám. Hledám filmy, které narušují běžné pohledy na svět, nahlížejí na věci jiným způsobem. Takových filmů je bohužel celkem málo, ale jsou tu,” říká.

Róna vybírá filmy do programu Slavonice Festu. „Nevybírám všechny, mám dvě sekce. Mám tam sedm filmů, z nichž si vzpomenu třeba na Objetí hada, úžasný kolumbijský film. Dál tam je výjimečná věc, Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec, film od Peterea Greenawaye. Kritéria výběru jsou podivuhodnost a silný zážitek. Pojící prvek všech těch filmů jsem ale čistě jenom já,” vysvětluje Róna.

Zvláštní způsob projevu

V roce 2002 spolupracoval Róna ve spojení s Tros Sketos na znělce Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. „Součástí smlouvy na znělku bylo, že mě budou každoročně zvát jako hosta na festival, a budou mi platit tři noci,” směje se Róna.

Trio zpěváků stále existuje, vystupují ale jen přibližně třikrát za rok v Paláci Akropolis na pražském Žižkově. „Ale musím říct, že máme vždycky vyprodáno. Máme svoje věrné publikum, které náš zvláštní způsob projevu uspokojuje,” říká umělec, který od roku 2002 nevynechal žádný ročník Karlových Varů.

Festival se podle něj za ty roky změnil. „Stouplo procento závažných filmů, které vypovídají problémech světa. Teď tu panuje hodně téma uprchlické krize. Ubylo filmů fantaskních, bizarních a komediálních. Kvalita filmů je ale vysoká,” myslí si výtvarník.

Jaroslav Róna: Sedící čert

Praha jinak

Róna pracoval mimo jiné na adaptaci knihy Franze Kafky Nezvěstný, filmu Amerika. Za scénografii byl nominovaný na Českého lva. Na toto období vzpomíná autor s nadšením. „Byl to obrovský zážitek. Najednou jsem absolutně změnil profesi, navrhoval jsem filmové scény.”

„Naučil jsem se dělat filmové triky podle příručky, ze které se učil Karel Zeman. Dokonce jsem vymyslel vlastní trikové postupy, které jsme tam pak používali. Navíc, jak jsme jezdili na obhlídky, poznal jsem neznámá místa Prahy, zvláštní místa,” vzpomíná Jaroslav Róna.

Proč lidé nechtěli jeho sochu čerta v Karlových Varech? Chce svým uměním provokovat? Je složité dostat do veřejného prostoru výtvarné dílo? Poslechněte si celé Interview Plus se všestranným umělcem Jaroslavem Rónou.
autor: vlk
Spustit audio