Feřtek: Maturanti se v matematice zhoršili. Ministerstvo podává nulové informace

24. květen 2017
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Tomáš Feřtek

Víc než pětina studentů nezvládla letošní maturitní test z matematiky. Ta tak zůstává nejméně úspěšným předmětem státních maturit i přes to, že z ní letos uspělo o půl druhého procenta studentů více než loni. „Chceme kultivovaným způsobem oponovat Cermatu,” říká odborník na vzdělávání ze společnosti EDUin Tomáš Feřtek, který je hostem Interview Plus.

Feřtek před pár dny na webu Respektu napsal, že nám „ministerstvo vytřelo zrak tvrzením o zlepšení v matematice”. Čísla, která zveřejňuje ministerstvo školství, totiž nenesou podle hosta žádnou informaci.

„Headline, který byl na tiskové konferenci v pátek, že se maturanti buď zlepšili, nebo zhoršili, je zavádějící. Maturanti se dělí na dvě skupiny: na gymnazisty, kteří jsou v testu z matematiky docela úspěšní, a negymnazisty, ti jsou velmi neúspěšní. Když to zprůměrujete, dostanete skoro nulovou informaci,” tvrdí Feřtek.

Co říkají data


Gymnazisté, kteří jsou obecně velmi úspěšní, se o maličko zhoršili. Negymnazisté plus lidé na nástavbách se o maličko zlepšili.Tomáš Feřtek

Odborník na vzdělávání dodává, že má maturita spoustu problémů, na které je třeba upozornit. „Ty se z těch dat dají odečíst. EDUin ve spolupráci s iniciativou Maturitní data odtajněna požádal o maturitní data z loňských ročníků a publikujeme seriál, který se jmenuje ,Co říkají maturitní data‘. Tam ukazujeme, co se z dat dá odvodit, aby to bylo užitečné,” říká.

Informace o tom, že maturanti z matematiky byli letos o 1,5 procenta úspěšnější než ti loňští, podleněho není důkazem pozitivního trendu. „Dnes jsme dostali data od ministerstva, máte novou informaci. Ta zní, že gymnazisté, kteří jsou obecně velmi úspěšní, se o maličko zhoršili. Negymnazisté plus lidé na nástavbách se o maličko zlepšili,” tvrdí Feřtek.

Oponovat Cermatu

Ubývá studentů, kteří si k maturitě dobrovolně zvolí matematiku. „Rychleji ubývá mezi negymnazisty. Na tiskové konferenci jsme se dozvěděli, že se maturanti v matematice trochu zlepšili, ale pohled do těch dat ukázal, že se obě skupiny o něco zhoršily. Ale protože jsou mezi nimi velké rozdíly, tak průměr vyjde tak, že se celek trochu zlepšil. Proto je důležité data udávat detailně, jinak mohou být zavádějící.”

Studentka u maturitní zkoušky

„Informace, které z dat čerpáme, by mohly vést k debatě, co v maturitách má být. Myslím si, že odpor vůči tomu existuje z valné části proto, že tady není moc zvykem kontrolovat ty, kteří jsou u moci, ty, kteří ovlivňují. Chceme kultivovaným způsobem oponovat Cermatu, to znamená na základě jasných argumentů a dat. Chceme přimět politiky, aby se na ty diagramy podívali a usoudili, jestli by opravdu nestálo za to ten maturitní test změnit tak, aby opravdu ověřoval důležité znalosti,” popisuje své snažení host.

Maturita online


Chceme kultivovaným způsobem oponovat Cermatu, to znamená na základě jasných argumentů a dat. Chceme přimět politiky, aby se na ty diagramy podívali a usoudili, jestli by opravdu nestálo za to ten maturitní test změnit.Tomáš Feřtek

Podle hosta směřujeme k maturitě, která nebude stát na předmětech. „Naším vstřícným dlouhodobým cílem má být maturita online, kde dostanu složitější zadání, které musím zpracovat. Mám u toho něco spočítat, mám u toho napsat text, udělat grafy, shrnutí v cizím jazyce, a pak to celé obhájít. Když s takovou prací pak přijdu ať už na vysokou školu, nebo k zaměstnavateli, tak se máme o čem bavit,” vysvětluje Feřtek.

Funguje podobná maturita někde ve světě? „Ano, tyhle varianty se zkouší. V Dánsku takovou maturitu do značné míry mají, někde je takový postup součástí maturity. Když se podíváte na International Baccalaureate, mezinárodní maturitu, a zjistíte, co všechno je její součástí, tak to opravdu vypadá hodně jinak než ta naše,” říká odborník na vzdělávání.

Lepší se způsob, jakým se matematika učí na českých školách? Poslechněte si ze záznamu celé Interview Plus, jehož hostem je Tomáš Feřtek.
autor: mro
Spustit audio