Evropská komise bojuje s emisemi. Automobilky se brání a hrozí zvýšením cen
Evropské automobilky se musí připravit na přísnější limity emisí oxidu uhličitého u aut. Ve středu je navrhne Evropská komise. Podle deníku Handelsblatt budou výrobci muset do roku 2030 emise snížit o třetinu.
V praxi to může znamenat, že na silnicích potkáme více elektromobilů a nízkoemisních aut. Tento typ vozů budou muset evropské automobilky produkovat na úkor aut s tradičními spalovacími motory, aby nové přísnější limity splnily.
Nový systém by je k tomu měl i motivovat. Pokud budou vyrábět více nízkoemisních aut, hranice limitu se pro danou automobilku zmírní.
Změna vyžaduje technologický vývoj
Automobilky se návrhu brání a vyžadují na změnu více času. Upozorňují, že vývoj motorů, které budou splňovat nové požadavky, bude stát mnoho peněz a automobily prodraží.
Evropská komise ale předpokládá, že technologie se po čase zlevní, takže na motoristy by nové limity neměly mít dlouhodobý efekt. Komisi k návrhu vede potřeba splnit ambiciozní klimatické cíle, ke kterým se zavázala, a také snaha držet krok s Čínou a Spojenými státy.
Počítá se, že bude ale nutné postavit více dobíjecích stanic pro elektromobily. V současnosti jich je po celé Evropě asi 200 tisíc. Do konce tohoto desetiletí by měl být jejich počet čtyřnásobně vyšší.