Dožije se naše generace kvalitní dálniční sítě v České republice?

22. červenec 2014
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Dálnice

Po osmi letech startuje dostavba dálnice D11 do Hradce Králové. Řidiči by se po novém úseku měli projet v roce 2017. Podle ministra dopravy, Antonína Prachaře z Hnutí ANO, je další prioritou sanace dálnice D8 - ta vede skrz chráněnou krajinnou oblast České středohoří a loni byla poškozena sesuvem svahu. O peripetiích rekonstrukce páteřní tepny D1 z Prahy do Brna se mluví už několik let. Kdy se čeští řidiči dočkají komplexní a kvalitní dálniční sítě?

Odborná i laická veřejnost bedlivě sleduje průběh rekonstrukce D1 - nejdelší a nejvytíženější dálnice v Česku. Proti stavebnímu povolení na modernizaci dalších částí "Brněnské dálnice" podal rozklad spolek Děti Země, který kritizuje metodu stavby. Ministr Prachař ale dál počítá s ukončením rekonstrukce D1 od středočeských Mirošovic po Kývalku na Brněnsku v roce 2020. Věříte této prognóze?

Peněz, které stát příští rok investuje do dopravních staveb, by mohlo podle ministerstva dopravy být oproti letošním 44 miliardám o čtvrtinu více. Jste pro navyšování investic do dopravní infrastruktury?

Dopravní dostupnost podporuje ekonomický růst a konkurenceschopnost daného regionu. Odnepaměti je ale výstavba spojena s nářky na obstrukce majitelů nemovitostí, kteří svůj majetek odmítají prodat pro blaho ostatních. Jaká další úskalí provázejí dostavbu a revitalizaci dálniční sítě?

Otázky dopadů na životní prostředí nebyly před rokem 1989 při stavbách dálnic brány v potaz. Jak zajistit kvalitní rekonstrukci v parametrech udržitelného rozvoje?

Jak kvalitní je údržba komunikací? Mohou být opravy rychlejší? Jsou využívány vhodné technologie?

Nejen tyto otázky položila Markéta Ševčíková profesoru Karlu Pospíšilovi, řediteli Centra dopravního výzkumu.

autor: mše
Spustit audio