DiCaprio dotáčel „prokletý“ velkofilm s plnovousem plným blech

Světlo pro natáčení bylo zcela nevhodné, počasí si postavilo hlavu, režisér také, a plnovous Leonarda DiCapria coby nezbytnou rekvizitu lovce kožešin osídlily blechy.

„Pokud slavný herec konečně dostane za právě dotočený film Revenant neboli Zmrtvýchvstání Oscara, bude to tentokrát ocenění opravdu zasloužené,“ píše nedělník Sunday Times.

Natáčení pochmurného westernu totiž skončilo o půl roku později, než se čekalo, a podle insiderů si štáb protrpěl nefalšované peklo na zemi.

„Snímku momentálně hrozí, že vstoupí do filmových dějin především rekordním počtem více než dvaceti lidí odvolaných z natáčení, hrozivě přemrštěným rozpočtem, a vlastně nekončící sérií krizí,“ poznamenává list.

Jeden z herců utrpěl zranění, když jej polonahého táhli po zemi, a producent, který se pokusil umravnit slavného mexického režiséra Alejandra Iñárritu, byl vykázán z „placu“ do vzdálené ubytovací buňky.

Dramatický film přitom vypráví navýsost zajímavý skutečný příběh amerického lovce kožešin irsko-skotského původu Hugha Glasse. Toho v srpnu 1823 v divočině Yellowstoneského údolí těžce zranila medvědice chránící svá mláďata.

Čtěte také

Ostatní členové expedice nepředpokládali, že by Glass s otevřenými ranami na zádech mohl přežít. Dva mladíci, Bridger a Fitzgerald, mu rovnou začali kopat hrob.

Když je vyrušili Indiáni, ponechali zraněného muže bez pomoci a lživě nahlásili, že zemřel. Odnesli mu také veškeré vybavení včetně pušky.

Leonardo diCaprio

Lovec se však s mimořádně těžkými zraněními a zlomenou nohou dokázal plazit 320 kilometrů, až dorazil k řece Cheyenne. Aby zabránil gangréně, nechal parazity užírat odumřelou tkáň.

Jedl kořínky a bobule, ale nakonec se mu podařilo odehnat vlky od mrtvého bizoního mláděte a získat dost masa. Spřátelení Indiáni mu záda zašili medvědí kůží, aby je neměl otevřená, a takto došel až k řece.

Tam si vybudoval vor a doplul do nejbližší osady bělochů Fort Kiowa. Když se vyléčil, vyrazil se pomstít těm, co ho zradili, a získat zpět svou pušku.

Film má jít do kin koncem roku, aby se mohl ucházet o Oscary. Natáčelo se od loňského září a hotovo mělo být v březnu. Jenomže Iñárritu trval na extrémně náročných a mimořádně nákladných metodách natáčení – chtěl točit děj chronologicky a v přirozeném světle.

„Rozpočet rázem poskočil z 60 milionů dolarů na 135 milionů,“ píší Sunday Timesy.

Čtěte také

Hollywoodští a čínští sponzoři zvažovali, že snímek nepodpoří, jenomže DiCaprio měl podepsánu lukrativní smlouvu, která mu astronomický honorář zaručovala, i kdyby žádný film nevznikl. Takže bylo lepší nákladnou záležitost dotáhnout do konce.

Herec je ovšem profesionál, a tak si veřejně nikdy nestěžoval – ani na ty blechy. Zřejmě ví, proč. Už pětkrát byl nominován na Oscara, ale ani jednou šanci neproměnil, a začíná nebezpečně dohánět smutný rekord Petera O´Toolea, který byl osmkrát nominován, aniž by aspoň jedinkrát uspěl.

Leonardo DiCaprio jako Vlk z Wall Street

V hollywoodských kuloárech nicméně Zmrtvýchvstání považují za „oscarovou tutovku“, protože DiCaprio přesvědčivě vypráví klasický americký příběh o odvaze, neústupnosti a vytrvalosti.

Jak napsal magazín Hollywood Reporter, podle původního plánu měl film vzniknout výhradně v Kanadě. Když ale štáb loni v září dorazil do Calgary k natáčení sněhových scén, bylo tak teplo, že jim tál i sníh umělý.

Iñárritu proto začal točit letní scény, ale teplota klesla pod nulu. Režisér nepovolil a lehce oděné herce nutil pokračovat. Nakonec nečekaně rozhodl, že se celý štáb přesune kvůli sněhu do Argentiny. Skupinu údajných „potížistů“ a „stěžovatelů“ nechal v Kanadě.

„Nestydím se za nic, co jsem udělal. Ano, byly problémy, ale jakožto režisér mám právo odstranit z orchestru rozladěné housle,“ řekl magazínu.

Čtěte také

Kanadský tým to tak ale nevidí. „Ustavičně měnil názory. Netočilo se nic z toho, co bylo ujednáno,“ prozradil jeden z kameramanů.

Během natáčení scény útoku nepřátelského indiánského kmene Arikarů se počet komparzistů rozrostl z 60 na 200. Jeden z nich, 22letý mladík, měl být nahý smýkán po zemi, a od zranění jej měla uchránit malá karimatka, kterou nebylo vidět. Ovšem neuchránila jej, což dnes Iñárritu popírá.

V dubnu zase producent James Skotchdopole nařídil natáčení v lese, kde bylo naprosto nevhodné světlo. Když trval na tom, že se musí točit tak jako tak, byl odsunut z místa natáčení do co největší vzdálenosti. Iñárritu tvrdí, že počítačové efekty by film zničily.

Snímek Zmrtvýchvstání už dnes přirovnávají znalci k čtyřhodinovému westernu Nebeská brána z roku 1980. Jeho finanční neúspěch byl tehdy tak velký, že položil dokonce studio United Artists a zničil kariéru jeho tvůrci. Dnes je nicméně považován za klasiku.

„Příznivci westernů se letos o Vánocích dovědí, zda nebude Zmrtvýchvstání podobný případ,“ končí Timesy.

Zpracováno ze zahraničního tisku.

autor: rma
Spustit audio