Děti v showbyznysu: zajímavá zkušenost nebo ukradené dětství?

12. duben 2015
Za hranou
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Soutěž Miss Polabí 2013

Dětská role v seriálu, reklamě, vlastní kapela či skvělé výsledky ve vrcholovém sportu. Stále častěji slyšíme, že kdo chce uspět, musí začít pracovat už odmala.

Pokud se dítě rádo předvádí, není trémista, nemusí v tom být problém. Víc trpí děti, které v sobě exhibicionismus nemají a do showbyznysu je tlačí rodiče. "Dítě je potom neurotické, protože to přesahuje jeho možnosti. Je vystavované velkému stresu a rodič na to nebere ohled," řekl ČRo Plus Jan Kulhánek, psycholog z centra Psychoterapie Anděl.

Rodiče dětských hvězd mají různou motivaci - pochlubit se svým potomkem, nesplněný vlastní sen nebo třeba i peníze. Podle bookerky dětské modelingové agentury Bandit Models Stanislavy Radotínské nemůže introvertní dítě uspět. "Na začátku naší spolupráce s každou novou tváří si děti fotíme. Je to takový test, jak se bude dítě chovat v cizím prostředí, jak bude umět spolupracovat s cizím člověkem," uvádí Radotínská.

Přirozeným patronem dětské kariéry bývá matka nebo otec, což často vztah mezi rodičem s dítětem mění. "Tah na bránu ze strany rodiče vede ke snížení citlivosti k potřebám dítěte, k tlačení do výkonu. Ideální to není," míní psycholog Jan Kulhánek.

I v Česku začínají být populární dětské soutěže krásy jako Miss Barbie. I tam se podobně jako v modelingu hodnota dítěte omezuje výlučně na vzhled, že čehož plynou mnohá nebezpečí. Děti si zakódují, že úspěch je spojen s tím, že vypadají perfektně.

Jenže v pubertě se často jejich vzhled změní. Problém může vyústit až v poruchy přijmu potravy u dopívajících dívek. "Dokud tělo přináší úspěch, tak se o něj starám. Pokud to přestane platit, tak na něj třeba i zanevřu," uvedl v pořadu Za hranou Jan Kulhánek. Podle bookerky Stanislavy Radotínské si ale zadavatelé reklamy nediktují, jakou má mít dítě postavu.

autor: bid
Spustit audio