Designblok 2016: Brýle z kukuřice, tetování vlastní krví nebo stavební materiál z mořské soli

9. listopad 2016
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03736304.jpeg

Hlavní město žije designem. Podzim už tradičně patří výstavám toho nejzajímavějšího, co u nás za uplynulý rok vzniklo v oblastech nábytku, skla, šperku, doplňků nebo módy. V Praze v těchto dnech běží paralelně proti sobě dvě mladé konkurenční akce se stejným názvem, Czech Design Week. A jak se říká, když se dva hádají, třetí se směje. Ty největší lahůdky českého designu totiž už o týden dříve ukázal Designblok. Jaké trendy v českém designu ukázal osmnáctý ročníku nejprestižnější české přehlídky designu?

Studentka pražské UMPRUM, Lenka Vacková, se nechává tetovat vlastní krví. Na zádech jí pomalu roste tapeta z log známých nadnárodních značek: „Jde o začky, které reprezentují rychlou módu a konzum. Jejich zboží vyrábí dělníci v nevyhovujících podmínkách a lidé je pak užívají nebo nosí jen pár týdnů. Podobně po pár týdnech zmizí i mé tetování, ale zůstanou po něm jizvy. Ty mají reprezentovat stopu, kterou na zemi zanechává neekologický a neetický módní průmysl."

Pár kroků odtud, pod vysokým stropem ústřední haly, kde se v minulosti odehrávaly mimo jiné i monstrózními sjezdy Komunistické strany Československa, mezitím mezinárodní porota gratuluje mladým vítězkám k výhře soutěže nejlepších diplomových prací. Slovenka Vlasta Kubušová a Němka Verena Michels zaujaly projektem kompostovatelných brýlí z bioplastu: „Pracujeme s materiálem, který vyvíjí vědci v Bratislavě. Je nejen biodegradabilní, ale také z obnovitelných zdrojů, konkrétně z kukuřice. Momentálně z něj děláme brýle, ale tento materiál je také důležitý v obalovém designu. Do budoucna bychom rády pracovaly s tím, že jde o biokompatibilní materiál, to namená, že se dá sníst. Proto se nabízí vytvářet z něj například hračky pro děti nebo erotické pomůcky."


Značky vytetované krví na mých zádech reprezentují rychlou módu a konzum. Jejich zboží vyrábí dělníci v nevyhovujících podmínkách a lidé je pak užívají nebo nosí jen pár týdnů. Podobně po pár týdnech zmizí i mé tetování, ale zůstanou po něm jizvy. Ty mají reprezentovat stopu, kterou na zemi zanechává neekologický a neetický módní průmysl.Lenka Vacková, studentka UMPRUM

Vedle kompostovatelných brýlí z plastu z kukuřice se na Designbloku představily i další zajímavé experimenty s přírodími zdroji. Inovativní stavební materiál z mořské soli představila knihovna materiálů Matério. Pokračuje Pavlína Jochcová: „Zejména v pouštních oblastech, kde se pumpuje a odsoluje mořská voda je soli nadbytek. Spíš než materiálem nad zlato je odpadem. Proto přišel nizozemský architekt Erik Gebors s nápadem, vytvořit ze soli lokální stavební materiál. Připomíná sádru, je ze směsi soli, škrobu a biopolymeru z řas. Je velmi pevný a za čtyři roky by se z něj měl v Saudské Arábii postavit první testovací dům."

Inspirace ve vesmíru a vzdálených galaxiích

Vedle hledání alternativních a obnovitelných materiálů byla velkým tématem letošního Designbloku inspirace vesmírem. Téma vzdálených galaxií, sci-fi filmů a cestování do kosmu se objevilo v oděvu, šperku, brýlích, doplňcích i papíru. V citlivém spojení módního designu s ilustrací ho uchopily absolventky pražské UMPRUM, sestry Daria a Marie Makeevy. Jejich spolupráce byla oceněná jako nejlepší vystavená oděvní kolekce. Pokračuje Daria Makeeva: „Inspirovaly jsme se první generací letů do vesmíru. Prvními kosmonauty, kteří měli tu odvahu překonat ty nejisté technické podmínky a sebrali odvahu vystavit se v té době letu do vesmíru a zátěži, kterou to sebou neslo. Na oděvech jsou nášivky s motivy od ilustrátorky Marie Makeevy, zachycují výhled z okna rakety do vesmíru. Jako každé dítě, které vyrůstalo v post sovětském prostoru jsme jako malé chtěly být kosmonautkami. Dnes je téma člověka ve ve vesmíru opět aktuální v řadě zemí, vnímáme tuto tendenci a reagujeme na ni v našem designu."

Crafting Plastics na Designbloku

Lidská páteř jako symbol

Pohled teleskopem do vesmíru evokovala i instalace Heleny Lukášové, autorky jedinečných 3D tištěných šperků, objektů a skulptur. Helena Lukášová ve své práci propojuje umění s designem a vědou a dlouhodobě se zajímá o téma lidské tělesnosti. A právě to hraje ústřední roli i v jejím nejnovějším projektu antropomorfních objektů a šperků: „Pracovala jsem s CTS scanem obratlů konkrétního člověka. Symbolika páteře je fascinující a má přesahy do tématu vesmíru. Křížová kost se už od dob Galéna nazývá svatou kostí a poslední obratel pod lebkou je pojmenovaný Atlas, podle jednoho z Titánů, který držel nebeskou klenbu nad zemí."

Oficiálním tématem letošního Designbloku byl sport. Od vysokého klenutého stropu průmyslového paláce visely vedle gigantických slunečnic od Maxima Velčovského i dlouhé houpačky, které byly neustále v obležení nejen dětských návštěvníků, stejně jako tělocvičné kozy nebo koně. Sportovní prvky včetně běžeckého trenažéru se objevily v módní přehlídce návrhářky Hany Zárubové i v instalacích značek jako Wemove, Plove nebo Oneday. Špičkové propojení současného designu s moderními technologiemi na poli outdoorové módy představilo studio Boadesign ve spolupráci s českou značkou Tilak. Jejich minimalistické, elegantní a funkční oblečení do města i do hor je odvážným krokem ke změně dosavadního vnímání outdoorové módy u nás.

Spustit audio