David Šťáhlavský: Putin a František- dvojí víra, dva pohledy

27. listopad 2013

Sotva Vladimír Vladimirovič překazil asociované členství Ukrajiny v EU, přijel za svatým otcem. Ne ale pro rozhřešení, byl to totiž spíš příjezd imperátora. Nepřivedl s sebou sice Legie, ale svatému otci představil ministra obrany, který trochu symbolicky pochází z velkých mongolských stepí…. Zvláštní doprovod do Vatikánu.

Na druhou stranu Putin neměl moc co přivézt. Obyčejně nejvyšší církevníci posílají spolu se svým prezidentem papežovi alespoň zdravici. Z moskevského Patriarchátu ale naopak vzkázali, že Putin jede za Františkem, jako politikem a vztahy katolické církve s ruskou ortodoxií jsou jejich dvoustrannou věcí. Ne ovšem tak docela, soudí Putin.

První veřejně praktikující vůdce v Rusku od 17. roku nepotřebuje usmíření obou konfesí pro klid své křesťanské duše; potřebuje odvetnou papežovu návštěvu k posílení politického portfolia. Proto také před lety prohlásil, že se papež a patriarcha musí nějak dohodnout … "jinak to bude skandál." Ruská vláda oficiálně pozvání do Vatikánu poslala už dvakrát, ovšem dokud papeže nepozve také patriarcha, není myslitelné, aby vstoupil na ruskou půdu.

Přesto kolují zvěsti o tom, že se ledy prolomily. Druhdy bouřlivé vody vztahů východních a západních křesťanů zamrzly po rozpadu SSSR, kdy nejsvětější synod obvinil Vatikán, že se mu snaží přebrat věřící.

Ruská pravoslavná církev (RPC) přitom vychází z problematické, imperialistické konstrukce "kanonického teritoria". Sovětská území, včetně Západu Ukrajiny tak považuje za podřízená moskevskému patriarchátu. Dohromady se jedná o obec 165 milionů věřících. Část z nich dostala RPC ovšem od Stalina, i s kostely a majetkem. A tento spor o znovuurčení příslušnosti, tedy i majetkové, mezi pravoslavnými na jedné straně a katolíky, kteří vyznávají ortodoxní tradice, leč setrvávají ve vatikánské podřízenosti, na straně druhé, brání setkání papeže s patriarchou.

Ovšem už se mluví o neutrálních místech, kde by se mohli oba pontifikové sejít. V italském Bari, ve Vídni, v opatství na Pannonském vrchu v Maďarsku … Proto se spekuluje také o tom, co si na toto téma Putin povídal s Františkem. Jejich schůzka trvala dvakrát déle, než se plánovalo, tvrdí kremelský mluvčí a ruská media rivalsky dodávají, že prezident Obama byl na audienci v knihovně Svatého stolce o polovinu méně, tedy jen 20 minut.

Rozvedený Putin přitom tvrdí, že souzní s Františkem v takových otázkách, jako jsou právě rodinné hodnoty, ekumenický a civilizační dialog, morálka mezinárodních vztahů. Italský novinář a politolog Giovanni Bensi připouští, že se oba politici shodují v otázce ochrany křesťanů v Sýrii, ale Papež také nastoluje témata, která jsou pro Putina nepříjemná, jako jsou třeba lidská práva, nebo docela cizí, jako je růst popularity "charismatických sekt" v Latinské Americe.

A v tom je hlavní rozdíl mezi představiteli Kremlu a Vatikánu. Oba mají za sebou staletou tradici, ale zatímco se papež snaží dívat do budoucnosti, ruský prezident se dívá jen dopředu a myslí přitom na minulost. Měřeno charismatem papeže, chybí mu přesvědčivost.

autor: dst
Spustit audio