David Mareček: Výchovné koncerty jsem jako dítě nesnášel, teď se úspěšně snažíme o opak

David Mareček, ředitel České filharmonie
David Mareček, ředitel České filharmonie

Jaká je šance přitáhnout dnešní mladou generaci ke klasické hudbě i kultuře? Host pořadu Interview Plus a ředitel České filharmonie David Mareček je přesvědčen, že velká, a že dnešní orchestry i divadla mají v tomto úkolu stěžejní roli.

„Jde o sociální odpovědnost orchestrů a divadel,“ vysvětlil šéfmanažer filharmoniků.

Podle něj má Česká republika vynikající systém základních uměleckých škol, který nemá v Evropě obdoby. „Je to volnočasové vzdělávání, ale na profesionální úrovni a se státní podporou.“

Motivaci, kterou by děti měly mít, jim mohou poskytnout právě orchestry nebo divadla ve svých vzdělávacích programech.

„Pokud uděláte dobrý koncert pro děti, tak motivace je taková, že skutečně řada z nich potom chce na nástroj hrát,“ tvrdí Mareček.

Velké výchovné koncerty jsou jen špičkou ledovce, upozornil ředitel. „Děláme řadu menších dílniček, kde je třeba patnáct dětí, ty si mohou sáhnout na nástroje a něco si vyzkoušet.“

Tento vzdělávací rozměr realizuje řada orchestrů v Praze i v regionech. „Myslím, že se všichni snažíme o určitou rehabilitaci žánru výchovných koncertů, které jsem já jako dítě školou povinné nesnášel, protože byly většinou dost hloupé.“

„Snažíme se o opak, a myslím, že se to většinou dost daří. Poptávka zatím silně převyšuje nabídku,“ pochválil vzdělávací aktivity současných symfonických těles David Mareček.

Odložit fraky a zahrát třeba v nákupním centru? Je to cesta, jak přitáhnout širší a hlavně mladší publikum k vážné hudbě? Jak se filharmonie může a má postavit k výzvám moderní doby? Jaká je finanční situace nejslavnějšího českého orchestru? Poslechněte si celé Interview Plus s ředitelem České filharmonie Davidem Marečkem!