Dálnice D1 slaví padesátiny. Až bude hotová, propojí tři největší česká města
Hlavní dálniční tepna, dálnice D1, slaví v pátek padesát let od začátku stavby, ale stále není dokončená. Její historie sahá ovšem ještě dál – příští rok to bude osmdesát let, kdy byl její vznik schválen. Úplně původně měla spojovat Prahu až s Podkarpatskou Rusí.
Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa říká, že dálnice D1 je nejvytíženější dopravní tepnou republiky, jen u Prahy po ní jezdí sto tisíc vozidel denně.
„To nikdo ani v roce 1950, kdy dokonce plánovači zastavili stavbu, nepředpokládal. V roce 1999 jsme ji rozšířili na trojpruh a dnes se bavíme o tom, že pokud nebude dálnice D35 velmi rychle dostavěná, je nutné dálnici rozšiřovat dál. Dé jednička má ale svůj věk a životnost. Museli jsme přistoupit k tomu, že jsme ji chtěli opravit, a když už ji opravujeme, chtěli jsme ji i modernizovat," říká Kroupa.
První ministr dopravy po rozdělení Československa Jan Stráský uvádí, že už jsme dávno mimo plány, které tehdejší ministerstvo dopravy mělo.
„Za patnáct let měla být dálniční síť hotová. Není to tak, ale je otázka, jestli náš záměr nebyl až příliš optimistický a nerespektoval to, že nejde o to otevřít dálnici, dostavět ji, ale jde o to ji udržovat v součtu dopravní kapacity a vytížení.“ Dnes jsme podle tehdejších představ měli mít až jednou tolik dálnic, než máme.
Jan Kroupa říká, že není možné uzavřít všechny dálnice a za rok je opravit, práce ale souvisle postupují a plán oprav byl sestaven dobře. Dodává, že dálnice jsou čtyřikrát bezpečnější než silnice. Jan Stráský uzavírá, že nejde o to dálnice jen stavět, ale i udržovat a vylepšovat.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka