Dál nic. Strategické komunikace nejvíc brzdí špatná legislativa, shodnou se experti

8. prosinec 2017

Po rakouské dálnici A5 je od pátku možné dojet skoro až k českým hranicím. Zbývajících devět kilometrů by mělo stát do dvou let. Na spojení Vídně a Brna si ale ještě počkáme, protože na české straně se zbývající úsek dálnice D52 o délce 34 kilometrů ještě ani nezačal stavět. Přitom podle ministra dopravy Dana Ťoka z hnutí ANO, který má resort vést i v nové vládě, by se do roku 2021 mělo dokončit 280 kilometrů nových dálnic.

„Za průtahy ve stavbě českých dálnic může špatná legislativa, ale problém je ještě hlubší. Nedokážeme se shodnout na tom, co je to národní zájem, a málokde je to tak jasné, jako v oblasti dopravní infrastruktury,“ tvrdí Emanuel Šíp, předseda dopravní sekce Hospodářské komory.


Infrastruktura je krví země. Chceme-li, aby k nám přišli investoři, tak ji potřebujeme.Emanuel Šíp

Je tedy třeba zlepšit legislativu, a především pokročit v přípravě staveb, kterou ekonomická krize v podstatě zastavila. Přitom právě krizová období Šíp považuje za ideální čas pro plánování.

„Investoři se rozhodují i podle toho, jak veřejný sektor dané země zvládá výstavbu infrastruktury. Z toho usuzují, jestli zvládne jejich investici. A my pro ně jsme skutečně velmi nepříjemnou zemí, i třeba kvůli složitému daňovému systém,“ dodává.

Špatná legislativa je problémem i podle Jana Šindeláře, ekonomického novináře serveru Zdopravy.cz. Dalším problémem u nás je nesystémovost. V Rakousku existuje organizace ASFINAG, což je vzdálená obdoba Ředitelství silnic a dálnic ČR.


Všichni by rádi měli rychlotrať z Prahy do Brna. Ale pokud by nám měla vést za domem, začínáme kverulovat.Jan Šindelář

„ASFINAG funguje jako akciová společnost a je samofinancovatelná, takže není závislá na handrkování politiků o státní rozpočet. V klidu si plní své strategické cíle a zásobník staveb. Díky tomu se už dostala na dohled českých hranic,“ podotýká.

Konkrétně v případě dálnice D52 leží podle Šindeláře velká část viny na Jihomoravském kraji, protože až do loňského října neměl schválené zásady územního rozvoje. Teprve poté se mohlo pokračovat v přípravě. Do dvou let by tak měla začít stavba klíčového obchvatu Mikulova.

autor: bur
Spustit audio