Crowdfunding? Je to takové znovupostavení Národního divadla veřejnou sbírkou, říká marketingový specialista
Jednoslovný český výraz pro něj není. Crowdfunding, tedy hromadné financování, se nicméně stává stále rozšířenější formou financování podnikatelských nápadů a také třeba publikování knih. Je to jen přechodný módní trend, nebo má crowdfunding budoucnost, jako inovativní a časem třeba i převažující forma hledání investorů pro nové myšlenky?
Čtěte také
Když Barack Obama v roce 2008 zvítězil ve volbách, zapsal do dějin jako kandidát, který přinesl doslova revoluci ve způsobu financování politické kampaně. Na rozdíl od svých hlavních soků se rozhodl spoléhat hlavně na malé finanční příspěvky milionů lidí, a ne na velké sponzory nebo veřejné finance.
Přesvědčivá internetová kampaň mu vynesla bezmála 800 milionů dolarů. To byl víc než dvojnásobek financí, které dokázal získat jeho republikánský soupeř John McCain.
Obama a jeho tým sice crowdfunding určitě nevymysleli, ale ukázali, jak důležitou roli může hrát i v politice. Taky udělat z nejdřív outsidera, kterým Barack Obama úplně na začátku kampaně byl, nakonec vítěze.
Při publikování knih
Od té doby se crowdfunding využívá stále častěji pro malé i velké projekty v nejrůznějších oblastech. Například při publikování knih.
Čtěte také
„Kdybych to měl vysvětlit mé 85leté mamince, asi bych jí připomenul, že je sama spisovatelka a mohlo by se jí stát, že ji odmítnou s nějakou knihou. A pak bych jí řekl: ‚No vidíš, a teď je tady možnost obrátit se na nějakou platformou a jejím prostřednictvím vlastně oslovit ty čtenáře na konci a zeptat se přímo jich, jestli by za nějakých okolností tu knížku přece jen nechtěli. Existuje prostě možnost se vyhnout tomu zlému redaktorovi, který tě odmítl.‘ Myslím, že tomu by porozuměla,“ říká Marek Hlavica, novinář a ředitel Asociace komunikačních agentur České republiky.
Crowdfunding přitom v principu není nic nového, vysvětluje šéf české odbočky nadnárodní reklamní a marketingové agentury McCann Jan Binar:
„Takové znovupostavení Národního divadla pomocí veřejné sbírky bylo také crowdfundingem, jenom se tomu tak neříkalo. Tenhle termín se začal používat až někdy kolem roku 2006 ve světě a kolem roku 2010 u nás.“
Principy crowdfundingu a jeho přínosu pro autory nových myšlenek hovoří v pořadu Zaostřeno také šéfka platformy pointa.cz Veronika Mahdalová. A pak i začínající spisovatelka Jitka Hloušková popisuje vlastní zkušenost a o tom, jak crowdfunding přispěl k jejímu rozhodnutí přehodit pomyslnou životní výhybku. Ptá se Vít Pohanka.
Související
-
Dům spisovatele Tolkiena je na prodej. Celebrity a fanoušci pořádají crowdfundingovou kampaň
Domov spisovatele J. R. R. Tolkiena je podle serveru The New York Times v prodeji. Dům postavený v roce 1924 od té doby neprošel mnoha změnami.
-
Crowdfundingu se v Česku daří. Lidé posílají peníze...
Češi si navzájem pomáhají plnit sny. Ve finančních sbírkách na nejrůznější projekty se v republice vybralo už prvních 100 milionů korun. O peníze od lidí si na webe...
-
Lesk a bída crowdfundingu: Vybíráme na nové CD, komiks nebo...
ROZHOVOR. Češi si navzájem pomáhají plnit sny. V rámci finančních sbírek na nejrůznější projekty se v republice vybralo už prvních 100 milionů korun. O peníze od li...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.