Co vše musel komunistický režim udělat, aby donutil Kopeckého k propagandě? ptá se Just

21. září 2015

Inteligentní, silná a výrazná osobnost Miloše Kopeckého dokázala bavit miliony televizních diváků a návštěvníků divadel. Přitom se už od dětství potýkal s vážnými ranami osudu a později s vážnými nemocemi.

Jako celebrita byl herec nejen pod tlakem diváků a fanoušků, ale i komunistického režimu, který ho neváhal využít v propagandistickém snímku Krok do neznáma zaměřeném proti emigrantům.

Přesto Kopecký o tři roky později na 4. sjezdu dramatických umělců v roce 1987 veřejně vyzval vedoucí státní představitele k odchodu z politické scény.

„Kdo z nás v té situaci nebyl, těžko muže hodit kamenem,“ uvedl v pořadu Pro a proti teatrolog Vladimír Just.

Podle něj je Miloš Kopecký typickým příkladem člověka, který má své slabé i silné chvilky, ale především obrovský talent, který se jen tak nevidí.

„Jednoznačně říci, jestli byl hrdina nebo zbabělec, se nedá,“ tvrdí Just, který zmiňovaný propagandistický kus viděl.

Jediná obrana je stanovit si nějaké hranice, soudí odborník. „Když herec hranic nemá a bere všechno, jen když se sypou nabídky, tak jsou to pak ty smutné konce, ale to si myslím Miloš Kopecký nebyl,“ dodal Vladimír Just.


Just: „Byl to naprostý šok. Mně bylo stejně u obrazovky špatně, jako když jsem viděl Jana Wericha v první řadě shromáždění Anticharty v roce 1977. Hned ale naskočila druhá část toho šoku, co ten hnusný režim musel udělat, aby takto významné lidi a geniální herce přinutili k tomuto kroku.“

„Miloš Kopecký byl autentická, velká a milovaná osobnost, a bolševický režim zneužil jeho slabosti a strachu, že ho tímto způsobem jednou prezentovala v tom odporném pořadu,“ připomenul dramaturg Divadla na Vinohradech Jan Vedral.


Vedral: „Mně vadí, že tady vysvětlujeme jedno selhání, za které se Kopecký mnohokrát omluvil, přiznal se k němu a kál se. Co už pak jiného máme dělat, než odpustit? Máme tu desítky případů lidí, kteří se dopustili daleko horších selhání, nikdy se k tomu nepřiznali, soudy si vymohli údajnou beztrestnost a dodnes pášou zlo.“

Ke svému postavení se herec dopracoval tvrdou prací a sebekázní. Ani jeho obrovská popularita nebyl získána, na rozdíl od mnoha jiných, protekčně, upozornil divadelník.

„Třeba říct, že se Kopecký vyhnul účinkování ve všech zásadních normalizačních seriálech na rozdíl od mnoha jiných herců,“ doplnil k hercově kariéře dramaturg.

Ten se ohradil proti tomu, že je Miloš Kopecký vůbec jedním z témat hrdinského cyklu v rámci pořadů Pro a proti.

„Jsem proti tomu, že je Miloš Kopecký zahrnut do tohoto seriálu, myslím, že veřejnoprávní rozhlas tímto selhal. Těží z jeho postavení celebrity a dělá vlastně totéž, co dělal bolševik: zatraktivňuje téma a odvádí od něj současně pozornost,“ kritizoval rozhlasovou dramaturgii Jan Vedral.

autoři: luv , oci
Spustit audio