Co Praha potřebuje? Lepší podporu cyklodopravy i větší preferenci autobusům a tramvajím

11. listopad 2015

Dopravní podnik po sedmi letech opět počítá své cestující. Rozsáhlý průzkum pomůže dopravnímu podniku i společnosti ROPID získat data pro lepší plánování dopravy v Praze a okolí. Jak se využijí data z dnešního sčítání cestujících v hlavním městě, a co obecně hromadná doprava v metropoli potřebuje?

„Budeme vědět, odkud a kam cestující jedou, a jak silné jsou přestupní vztahy ve stanicích,“ řekl v Dnešním Plusu náměstek pro dopravu společnosti ROPID Martin Šubrt.

Společnost ROPID plánuje také průzkum stavu noční dopravy autobusové i tramvajové.

„Do 1. července 2016 máme vyhodnotit stav celé sítě a nasbírat podněty od městských částí. Poté připravíme návrh, který by tyto připomínky vyřešil a uspokojil,“ slíbil náměstek.

Důležité jsou také preferenční opatření, které upřednostní v provozu hromadnou dopravu před tou ostatní. I na těchto změnách dopravní podnik i společnost ROPID pracuje.

„Průběžně zpracováváme návrhy preferenčních opatření a postupně je realizujeme. Aktuálně máme rozpracováno osm variant možného vedení autobusových linek tunely, včetně tunelu Blanka.“

Tyto varianty plánují experti předložit v nejbližších dnech radnímu pro dopravu. „Z toho bude závěr, včetně harmonogramu, kdy by tyto linky mohly vyjet. Nejzažší termín je 1. červenec 2016, ale je možné, že vyjedou i dříve,“ slíbil Martin Šubrt

Bělor: Praha naráží na kapacitní limity železniční sítě

Marek Bělor ze sdružení AutoMat připomněl, že probíhající průzkum je nezbytný, stejně jako zapracování změn v dopravě.

„Otevřela se jednak nová trasa metra do Motola, a také tunel Blanka. Proto je nutné udělat nějaký participativní proces s městskými částmi i s obyvateli Prahy,“ vysvětlil odborník.

Sdružení AutoMat tyto průzkumy podporuje, ale ústy svých členů připomíná, že je třeba udělat mnohem více.

„Stále upozorňujeme na nedostatečnou preferenci městské hromadné dopravy. Tramvajová má preferenci jen na 70 % světelných signalizací, a autobusy nemají své pruhy tam, kde je mohou mít,“ kritizoval Bělor.

Podle něj je i v oblasti příměstské dopravy co zlepšovat. „Praha naráží na kapacitní limity železniční sítě. Na stávající koleje se nevejdou rychlíky, nákladní vlaky i příměstská doprava dohromady,“ připomněl expert.

„Rád bych poukázal i na naprosto nedostatečné propojené cyklodopravy s městskou hromadnou dopravou,“ dodal Bělor.

Tomu vadí, že neexistují odstavy kol u stanic metra. „To je věc, kterou známe třeba z Mnichova.“

„U nás to ale není bezpečné, lidé se bojí, že jim kolo někdo ukradne. Obecně je zde velký prostor pro propojení cyklodopravy s dopravou veřejnou,“ upozornil Marek Bělor.

autoři: bur , oci
Spustit audio