Co o nás říká vizuální chaos 80. a 90. let? Nahlédněte do radikálních proměn české mediální krajiny

15. červen 2020

Média, kterými se dnes díváme na svět, jsou svědkem i uplynulých událostí. Poslechněte si ArtCafé o vizuálním chaosu, který navždy proměnil mediální svět mezi roky 1985 a 1995.

Vraťme se do období, které vizuální kulturu zásadně ovlivnilo a vedlo k její postupné demokratizaci. Kurátor široce pojaté výstavy Obrazy konců dějin, Pavel Vančát, vnímá demokratizaci české společnosti a mediálního světa jako postupně nastupující transformaci, kterou reflektuje v podobě výstavy.

Snažil jsem se tu antidekádu pokrýt od úplné oficiality po masovou produkci, reklamu, zpravodajství až po úplný underground a opozici.
Pavel Vančát

Výstava, která vznikla v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze u příležitosti třicátého výročí revoluce v Československu, reprezentuje díla z oblasti fotografie, videa, televizní tvorby i grafického designu včetně toho, jak se jejich představitelé během jedné dékády vizuálně projevovali. Ve čtyřech místnostech je k vidění na třicet autorů – například tvorba Lukáše Jasanského a Martina Poláka, Petry Skoupilové, Jana Malého, Radka Piláře nebo Gabiny Fárové.

Jak se změnila česká vizuální kultura mezi lety 1985 a 1995?

Pavel Vančát zdůrazňuje, že doba byla turbulentní z hlediska médií, nástupu videa, posléze nástupu počítačů a internetu. „Tahle antidekáda je období, kdy se česká mediální krajina radikálně změnila, ne jenom politicky, ale i z hlediska významu těch médií, z hlediska toku, co kam kdo může vysílat a přenášet. Média pomohla nabourat i politiku,“ dodává.

Najednou to člověk viděl všechno na displeji

Lukáš Pilka, který před pár lety ve svém výzkumu reflektoval vizuální styl v 90. letech v souvislosti s jeho využitím ve službách byznysu, médií a politiky, se zabývá porevolučním obdobím a s ním spojenou komercializací vizuálního stylu. Hlavní zvrat v porevoluční estetice vnímá v příchodu nových technologií. Najednou bylo možné si koupit prvního maca nebo první PC. Médium počítače dovolilo dělat mnohem větší experimenty, protože už nebylo nutné s tím chodit někam daleko a platit tam nějaký peníze.

Výstavu Obrazy konců dějin můžete navštívit v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze do 21. června. Současně vznikl i katalog, v němž se na 462 stranách koncentruje ultimátní devadesátkový chaos. Pořad připravila a moderovala Agáta Hrnčířová, hudbu vybral Josef Sedloň.

Spustit audio

Související