Co je za hranou pro novináře?

5. leden 2014
Za hranou

Zkreslování témat, podplácení respondentů, umělé vytváření příběhů, jednostranné nebo stranické líčení událostí, to jsou jen některé věci, které novináři z Českého rozhlasu uvádějí jako neetické. Fungování veřejnoprávních médií je v Česku stanoveno zákonem, legislativa ošetřuje fungování soukromých médií a pokrývá také oblast reklamy. Jednotlivá média mají často vlastní etické kodexy, ty ale nepokrývají všechny situace, do kterých se novináři dostávají.

„Já myslím, že to nejpodstatnější je vztah ke čtenáři, posluchači nebo diváku,“ říká Adam Černý, předseda Syndikátu novinářů ČR a vysvětluje: „Právě jim patří základní loajalita novinářů.“ Každý novinář má nějakou vnitřní korekci a vlastní mravní standardy.

Novináři v nelehkých časech

Adam Černý upozorňuje na to, že seriózní média, zejména tištěná, procházejí těžkým obdobím všude na světě; ta česká mají situaci o to složitější, že operují na poměrně malém trhu a jejich zboží nelze vyvážet.

„Druhá věc je, že tady probíhá jistá velká proměna. Po časech devadesátých let, kdy většina tuzemských médií patřila zahraničním investorům, jsou to nyní silní čeští investoři. Rýsují se nám významné konflikty zájmů. Jmenujme třeba pana Babiše, který je podnikatelem, politikem a majitelem velkého mediálního domu,“ uvádí Adam Černý a dodává: „Uvidíme, jak se s tím konfliktem vyrovná.“

Jaké nároky to klade na české novináře? Které slovo se v této souvislosti nedá na vlnách Českého rozhlasu použít? A jak se k současné situaci staví etická komise Syndikátu novinářů ČR? Poslechněte si celý pořad.

autor: Magdaléna Trusinová
Spustit audio