Co bude s našimi daty na sítích za deset let? Výzva #10Yearchallenge je potenciální hrozba, varují experti

26. leden 2019

Pokud máte svůj účet na sociální síti Facebook, zřejmě jste zaznamenali takzvanou 10 Year Challenge. Lidé hromadně sdílejí fotografie, jak vypadali před 10 lety a jak se za tu dobu změnili. Zatímco většina uživatelů sociálních sítí brala tuto výzvu jako zábavné zpestření dne, virtuálním prostorem a mezi experty se začala šířit spekulace, jestli všechny sdílené fotografie nemohou posloužit technologickým firmám k vylepšení systémů na rozpoznávání lidských tváří.

Dva tři pohledy do kamery a počítače snadno poznají, o koho jde, takže spouštějí hologramy s reklamou přímo na míru. Slavná scéna ze snímku Minority Report a zároveň vize budoucnosti, ke které současný technologický vývoj sice neúprosně směřuje.

„Algoritmy se krůček po krůčku zpřesňují. Každý rok se to o něco zlepší,“ potvrzuje Martin Urban z firmy Eyedea Recognition, která se zabývá metodami strojového učení pro umělou inteligenci.

Vaše fotky, naše technologie

Největší nebezpečí Facebooku? Snadno, levně a masivně ovlivňuje myšlení lidí, varuje Jiří Hlavenka

Facebook

Zakladatel sociální sítě Facebook Mark Zuckerberg bude vypovídat před americkým Kongresem kvůli úniku dat desítek milionů uživatelů sociální sítě. Co to ve skutečnosti znamená? A chová se Facebook jako příslovečný Velký bratr? Podnikatel v oblasti informačních technologií Jiří Hlavenka přinejmenším souhlasí s tím, že Facebook všem přerostl přes hlavu.

Zatím se ale umělá inteligence stále má co učit a 10 Year Challenge na Facebooku může být dobrým tréninkem. „Facebook už měl k miliardám těchto fotek přístup, ale v tomhle případě se jedná o skvělý data set – dvě fotografie stejného obličeje, které dělí zhruba deset let. Na tom se dá umělá inteligence pro rozpoznávání obličejů velmi dobře testovat,“ upozorňuje šéfredaktor serveru CzechCrunch Ondřej Holzman.

Právě velké množství dat je totiž pro výuku takových systémů naprosto klíčové. „Posledních deset let vítězí metody, které jsou založené čistě na strojovém učení a hlubokých neuronových sítích. Tam se předem žádné specifické body nezadávají,“ Martin Urban. „Systémy zpracovávají celý obrázek a samy si najdou optimální využití informace, kterou mají na vstupu, aby dosáhly minimální chybovosti.“

Krmíme krakena?

Na to, že uživatelé sociální sítí mohou takto jednoduše pomoci firmám k vylepšení systémů pro rozpoznávání tváří, upozornila Kate O'Neillová, autorka knihy o tom, jak zdokonalit technologie pro byznys a lidi. Virálního komentáře si všimly The New York Times, Forbes a další. Podle Ondřeje Holzmana z CzechCrunche se Facebook od výzvy distancoval a tvrdí, že vznikla organicky, samotnými uživateli.

Dávejte pozor, co píšete na sociálních sítích! varují experti. S informacemi pracují třeba pojišťovny

Facebook - sociální sítě - like - lajk

Sociální sítě toho o člověku můžou říct hodně. Informace, které tam o sobě sdílí, už slouží nejen třeba budoucím partnerům, ale i budoucím zaměstnavatelům. Informoval o tom deník Guardian. A teď nově by se z nich mohlo dát také odvodit, jaké dostanete pojištění pro povinné ručení.

„Facebook s rozpoznávání obličejů v rámci nahraných fotografií pracuje už od roku 2010. Dokáže vám napovědět, jaké kamarády máte na fotkách a tak dále. Je otázka, co s těmi daty bude dál. Facebook je může prodat jakékoli třetí straně. A byť tvrdí, že to zatím nedělá, přesto mohl spoustu dat o nás, která za ta léta nasbíral, prodávat třetím stranám,“ varuje expert.

„Jisté je, že už dnes jsme nakrmily Facebook a další firmy jako Amazon a Google miliardami dat, která mohou být potenciálně zneužita,“ dodává Ondřej Holzman, podle nějž si teď ani neumíme představit, co s našimi daty na sítích bude za deset let. Nebo v roce 2054, kdy se odehrává i Spielbergovo velkolepé science fiction Minority Report.

autoři: Matěj Skalický , and
Spustit audio

Související