Cly na čínská elektroauta si nepomůžeme, říká ředitel Petzl. Musíme bouchnout do stolu, míní europoslanec Zdechovský

19. červen 2024

Ofenziva čínských automobilek je nepřehlédnutelná. Evropská komise dospěla k názoru, že je potřeba dát prostor evropským výrobcům, aby nabrali dech pro boj s konkurencí, takže navrhuje zavedení cel přesahujících 38 procent. Jde o správný krok v rámci boje s nekalou konkurencí, anebo nebezpečný počin, který může podnítit obchodní válku? V Pro a proti diskutují výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl a europoslanec KDU-ČSL Tomáš Zdechovský.

„Na situaci s dovozem čínských elektromobilů musíme jasně reagovat. Jedná se o nekalou konkurenci,“ nepochybuje europoslanec Zdechovský.

Čtěte také

Nemyslím si, že jsou cla jediný nástroj, Evropská komise jich má daleko víc. V září nebo v říjnu by měla být zveřejněna zpráva Evropské komise o zboží, které Čína dováží za dumpingové ceny na evropský trh,“ dodává.

Jako rozhádaní sousedé

Ačkoliv jsou názory v automobilových závodech různé, část průmyslu varovala, že situace na trhu není tak jednoduchá. „Představte si, že bydlíte na patře vedle souseda a začnete se s ním hádat. Bez toho, abyste se dohodli, bude situace pouze dál eskalovat. Před tím jsme varovali,“ ilustruje Petzl.

Čína totiž připravuje sérii kroků, které na postupy Západu reagují. Například plánuje zavádět cla na auta s větším motorem, která se dovážejí z Evropy. Nebo je uvalí na sektory zemědělství či letectví. Evropští výrobci by tak měli na čínský trh horší přístup.

Čtěte také

„Je to ale soused, který mi každý večer pouští do půlnoci muziku, krade pantofle, boty, chodí opilý po chodbě, neustále při cestě domů odhazuje odpadky... Já pak musím využít svého práva, jednou bouchnout do stolu a říct: ‚Ne, podívej se, musíme srovnat podmínky. Já pán, ty pán‘,“ reaguje na metaforu Zdechovský.

Petzl ale varuje, že dopad čínských opatření může být markantní: „Pokud Číně zdražíme elektrická vozidla, tak si to velmi jednoduše může vzít na dodávkách ostatních surovin, bez kterých se neobejdeme, když jsme si nastavili tak přísné cíle elektrifikace.“

Čína není partner v dialogu

Odpor ze strany průmyslu není podle Zdechovského překvapivý.

„Evropská komise se snažila najít řešení. Zatímco ve Spojených státech byla přirážka stanovena na 100 procent, tak Evropská komise přišla s navýšením na 38 procent. Když ale budou firmy s evropským průmyslem spolupracovat, clo může být sníženo na 17 procent,“ upřesňuje europoslanec.

Čtěte také

„V dialogu s Čínou je potřeba hrát partnera. V současné době ho Čína s námi nehraje. Dováží sem elektromobily za nesmyslné ceny a evropské automobilky jim nejsou schopny konkurovat. Abychom mohli vést s Čínou dialog o cenách, musíme nastavit pravidla,“ myslí si Zdechovský.

Podle Petzla ale Evropa není ve stejné pozici jako Spojené státy. „Evropa neudělala řadu kroků, které udělaly USA. Velmi rychle nalákaly investice do čisté mobility, do baterkáren, do výstavby závodů, do těžby surovin. Evropa to neudělala. Myslet si, že zavedením cel to vyřešíme, by bylo rozhodně velmi liché,“ namítá.

Poslechněte si celou diskusi v audiozáznamu. Moderuje Jan Bumba.

autoři: Jan Bumba , fos
Spustit audio

Související