Cly na čínská elektroauta si nepomůžeme, říká ředitel Petzl. Musíme bouchnout do stolu, míní europoslanec Zdechovský
Ofenziva čínských automobilek je nepřehlédnutelná. Evropská komise dospěla k názoru, že je potřeba dát prostor evropským výrobcům, aby nabrali dech pro boj s konkurencí, takže navrhuje zavedení cel přesahujících 38 procent. Jde o správný krok v rámci boje s nekalou konkurencí, anebo nebezpečný počin, který může podnítit obchodní válku? V Pro a proti diskutují výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl a europoslanec KDU-ČSL Tomáš Zdechovský.
„Na situaci s dovozem čínských elektromobilů musíme jasně reagovat. Jedná se o nekalou konkurenci,“ nepochybuje europoslanec Zdechovský.
Čtěte také
„Nemyslím si, že jsou cla jediný nástroj, Evropská komise jich má daleko víc. V září nebo v říjnu by měla být zveřejněna zpráva Evropské komise o zboží, které Čína dováží za dumpingové ceny na evropský trh,“ dodává.
Jako rozhádaní sousedé
Ačkoliv jsou názory v automobilových závodech různé, část průmyslu varovala, že situace na trhu není tak jednoduchá. „Představte si, že bydlíte na patře vedle souseda a začnete se s ním hádat. Bez toho, abyste se dohodli, bude situace pouze dál eskalovat. Před tím jsme varovali,“ ilustruje Petzl.
Čína totiž připravuje sérii kroků, které na postupy Západu reagují. Například plánuje zavádět cla na auta s větším motorem, která se dovážejí z Evropy. Nebo je uvalí na sektory zemědělství či letectví. Evropští výrobci by tak měli na čínský trh horší přístup.
Čtěte také
„Je to ale soused, který mi každý večer pouští do půlnoci muziku, krade pantofle, boty, chodí opilý po chodbě, neustále při cestě domů odhazuje odpadky... Já pak musím využít svého práva, jednou bouchnout do stolu a říct: ‚Ne, podívej se, musíme srovnat podmínky. Já pán, ty pán‘,“ reaguje na metaforu Zdechovský.
Petzl ale varuje, že dopad čínských opatření může být markantní: „Pokud Číně zdražíme elektrická vozidla, tak si to velmi jednoduše může vzít na dodávkách ostatních surovin, bez kterých se neobejdeme, když jsme si nastavili tak přísné cíle elektrifikace.“
Čína není partner v dialogu
Odpor ze strany průmyslu není podle Zdechovského překvapivý.
„Evropská komise se snažila najít řešení. Zatímco ve Spojených státech byla přirážka stanovena na 100 procent, tak Evropská komise přišla s navýšením na 38 procent. Když ale budou firmy s evropským průmyslem spolupracovat, clo může být sníženo na 17 procent,“ upřesňuje europoslanec.
Čtěte také
„V dialogu s Čínou je potřeba hrát partnera. V současné době ho Čína s námi nehraje. Dováží sem elektromobily za nesmyslné ceny a evropské automobilky jim nejsou schopny konkurovat. Abychom mohli vést s Čínou dialog o cenách, musíme nastavit pravidla,“ myslí si Zdechovský.
Podle Petzla ale Evropa není ve stejné pozici jako Spojené státy. „Evropa neudělala řadu kroků, které udělaly USA. Velmi rychle nalákaly investice do čisté mobility, do baterkáren, do výstavby závodů, do těžby surovin. Evropa to neudělala. Myslet si, že zavedením cel to vyřešíme, by bylo rozhodně velmi liché,“ namítá.
Poslechněte si celou diskusi v audiozáznamu. Moderuje Jan Bumba.
Související
-
Tereza Zavadilová: Bruselu se do tvrdého postupu proti dovozům z Číny nechce
Bidenova ministryně financí Janet Yellenová navštívila Evropu s poměrně naléhavou misí. Apeluje, aby se Brusel k Americe připojil k tvrdému postupu vůči čínskému exportu.
-
Karel Barták: Čínský prezident se v Paříži dověděl, že si EU nenechá líbit diskriminační praktiky
Před pěti lety hostil francouzský prezident Emmanuel Macron svého čínského protějška Si Ťin-pchinga na zámku ve Versailles s okázalou pompou. Od té doby vztahy ochladly.
-
Pro většinu Čechů je elektromobil stále ještě luxus, tvrdí poslanec ANO Novák
Je současný pokles zájmu o elektromobily přechodný? Nebo elektroauta narazila na hranice svých možností? Debatují radní a podnikatel Jiří Hlavenka a poslanec Marek Novák.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.