Čína plánuje stavbu nejdelšího podmořského tunelu

19. červenec 2013
Razicí štít připravený k ražbě

Grandiozní tunel bude přes 120 kilometrů dlouhý a má spojit dvě velkoměsta, která se nacházejí na opačných koncích velké mořské zátoky blízko Pekingu, která nese název Pochajské moře (Bohai Sea). Cesta mezi městy Ta-lien a Jen-tchaj by se tak zkrátila z osmi hodin na hodinu jedinou.

Stavba tunelu si podle dnešních odhadů vyžádá přes 43 miliard dolarů, avšak celá investice se díky očekávaným ziskům z intenzivnější a rychlejší nákladní dopravy mezi oběma městy vrátí za dvanáct let. Tunel pod Pochajským mořem bude přitom více než dvakrát delší než současný nejdelšího podmořského tunelu na světě - japonského Seikanu, který spojuje ostrovy Hokkaidó a Honšú. Podmořská část Pochajského tunelu bude dlouhá asi 90 kilometrů a předčí tak i součet délek podmořských částí tunelu Seikan a britsko-francouzského tunelu pod kanálem La Manche. Tunel musí vzhledem k místě stavby vydržet zemětřesení až do osmé magnitudy.

Pochajský tunel bude výhradně železniční. Z toho plyne, že i osobní auta budou na koncích tunelu naložena do speciálních vagonů. Cesta pod mořem bude trvat méně než hodinu. Dnešní dopravu přes Pochajskou úžinu obstarávají pomalé trajekty, jimž trvá cesta mezi oběma městy zhruba 8 hodin. Plán stavby počítá s dokončením tunelu zhruba v roce 2022. Nicméně zatím ještě o zahájení stavby nebylo oficiálně rozhodnuto. Rozhodnutí čínské Státní rady patrně padne v průběhu tohoto roku.

Zdroje: SmartPlanet, Reuters, Quartz, Wikipedia

Spustit audio
autor: Pavel Vachtl