Chraňte psy a žraloky, jezte Číňany, psala německá firma na trička. Rozzlobila velvyslance

14. březen 2017

Německý prodejce triček na zakázku se potýká s komplikacemi, které mu způsobili dva registrovaní uživatelé jeho webu svou originalitou. Potisk s výzvou „Save a dog, eat a Chinese“ nebo „Save a shark, eat a Chinese“ si ještě před několika dny mohli zákazníci objednat online a hrdě ho pak nosit na prsou. Reakce z čínské strany na sebe nenechala dlouho čekat.

Čínská ambasáda minulý týden zažádala o zastavení prodeje triček. Označila je za urážlivá a rasistická a požádala výrobce o veřejnou omluvu, jak píše online zpravodajský web čínské Xinhua News Agency. Prodejce Spreadshirt.com na svých stránkách uvádí, že netoleruje žádnou z forem diskriminace a urážek, zejména pokud jde o etiku, pohlaví a náboženství. Čínská ambasáda tvrdí, že společnost tyto zásady hrubě překročila, a měla by proto nést společenskou odpovědnost.

Jde o svobodný projev, reaguje firma

Oba kontroverzní návrhy triček byly z internetového obchodu odstraněny. Firma v tiskovém prohlášení údajné pochybení odmítla: „Společnost Spreadshirt není ochotná označit své uživatele za rasisty.“ Její mluvčí čínskému deníku Global Times sdělil, že jde o tvůrčí designerskou práci, která nereprezentuje společnost. „Je to jednoduše humor, který přes svou nevkusnost nelze označit za rasistický. Povolit designérům zveřejnění těchto triček je otázkou svobody projevu," napsala německá firma.

Produktu si jako první všiml blog Yomfyomf.com, který se soustředí na problémy asijské menšiny v americké společnosti a jehož uživatelé na trička okamžitě pobouřeně zareagovali. Blog si po stažení obou nápisů z online prodeje následně ale všiml dalších webových stránek s nabídkou hanlivých potisků, a vytvořil proto petici za odstranění obdobné nabídky z celého internetu.

Tradice proti veřejnému mínění

Slogany jsou zřejmě reakcí na konzumaci zvířat, která je v Číně povolena. Například na food festivalu Yulin Dog Meat v provincii Guizhou každé léto porazí kuchaři až tisíce psů. Akce vyvolává mezinárodní pobouření. V loňském roce podepsalo rekordních jedenáct milionů lidí petici vyzývající k ukončení festivalu. Průzkum veřejného mínění zjistil, že je proti až 64 procent samotných Číňanů.

Ve stejné době pomohla kampaň vedená mezinárodními celebritami vzbudit veřejný odpor proti výrobě polévky ze žraločích ploutví. Zároveň byl tento pokrm zakázán na vládních hostinách. Tím byl způsoben velký pokles v prodeji ploutví vedoucí k mírnému zvýšení žraločí populace.

autor: kte
Spustit audio