Chci být stále „pánem situace“. To je ten můj perfekcionismus, přiznává známý výtvarník Patrik Hábl
„Když pracuji, není se mnou příliš řeč. Jsem v jakémsi stavu beztíže až nevědomí. Nedokážu s nikým komunikovat a do toho malovat, jen se plně soustředím,“ říká v Hovorech výtvarník Patrik Hábl. Jeho díla jsou jedním slovem monumentální. Spotřebuje při nich až kilometry látek , klidně hektolitry barev. Jeho díla tak vyžadují prostor – třeba 400 metrů čtverečních pražské magistrály, anebo bývalý jezuitský kostel Zvěstování Panny Marie v Litoměřicích.
Jít divákovi naproti, ale nepodbízet se, tak to je podle výtvarníka Hábla asi to nejzásadnější. „Většinou člověk dělá ,věci‘ sám pro sebe – výstavy, instalace apod. –, ale zároveň myslí na diváka. Je důležité, aby se s ním ztotožnil,“ uvažuje.
„Je důležité najít tu správnou hranici, a to i s tou mou ,diagnózou‘ perfekcionisty,“ naznačuje výtvarník.
S tím, že všechno musí být tip-top, Hábl narazil například v Itálii. „Italové jsou uvolněnější, takže mi pořád říkali: ,Patricio, já už bych to nechal, je to dobré – a hlavně nespadni z těch štaflí.‘ Ale já to prostě dodělat musel,“ vzpomíná.
„Stejné mi často říká i manželka, tedy s dodatkem, že se ze mne zblázní. Já ale chci být stále pánem situace. Trošku si tak člověk hraje na Boha, tokové to ,být neustále řidičem autobusu‘, a to je samozřejmě nebezpečné. I to je ta moje diagnóza, prostě musím na sobě dál ještě pracovat,“ říká.
Umělecky často spolupracuje s manželkou, architektkou a urbanistkou Beatou Háblovou. „Mezi námi jsou třecí plochy. Je to křehké asi tak, jako chůze po zamrzlém jezeře, takže musíme našlapovat opatrně,“ naznačuje.
„Člověk musí hodně ,empatizovat‘, musí s druhým tu věc sdílet, musí komunikovat. Může se stát, že dojde k míjení, takže je pak důležité najít to správné řešení a dělat ústupky. Ale je to hodně jiné, než když pracuji s někým, s kým nežiji v jedné domácnosti,“ dodává s tím, že se v mnohém oba naopak skvěle doplňují.
V Hovorech se dozvíte, jakou cenu mají jeho díla na trhu, nebo proč se přestal trápit, když se některá jeho díla v aukcích neprodají. Také se dozvíte, proč má ateliér v bývalém bazénu, proč pomaloval pražskou magistrálu a prozradí i to, proč si vybral techniku vytrhávání plátna. Ptá se Naděžda Hávová.
Související
-
Ze smrti bratra se nedá vymalovat. Dokáže to ránu jen dočasně zhojit, přiznává oceňovaný Patrik Hábl
Malíř a grafik Patrik Hábl patří k nejuznávanějším umělcům tuzemské střední generace. Jeho práce úspěšně prodávají aukční síně Sotheby’s nebo Christie’s.
-
Patrik Hábl: Jsem rád, když obraz přináší novou zkušenost
Jak probíhá dialog mezi současným uměním a kulturou Asie? Čím české umělce právě Orient tak fascinuje? Na toto téma se zaměřuje výstava Orient(ace) v galerii Arcimboldo.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.