Cestovky nejsou a už nebudou mainstream, předpovídá zakladatel úspěšného vyhledávače letenek

25. září 2019

Krach jednoho z průkopníků organizovaného cestování, britské firmy Thomas Cook, způsobil pozdvižení nejen mezi klienty společnosti. Komentáře ve světových médií spekulují, zda jde o předzvěst hospodářského úpadku celého segmentu cestovních kanceláří. Zvládnou tlak internetu, přes který si jednotlivci čím dál častěji objednávají své dovolené sami?

„Krach Thomase Cooka asi nic nepředznamenává, ale trend je jasný: s příchodem nízkonákladových společností, ubytování typu Airbnb a s apetitem mileniálů, kteří touží po individuálním cestování…, hodnota toho, co nabízejí cestovky, klesá,“ říká v pořadu Pro a proti zakladatel a výkonný ředitel vyhledávače letenek Kiwi.com Oliver Dlouhý.

Cestovní kanceláře prý mají budoucnost jen pro určitý typ klientů. „Buď jde o nejnáročnější klienty, kteří chtějí mít high-end, další typ klientů jsou zřejmě starší ročníky, které nejsou jazykově vybaveny a neumí si najít individuální dovolenou, tak jako třeba mileniálové.“

Je to z velké části opravdu generační záležitost. Lidé mého věku jsou dobře jazykově vybaveni, dokážou si domluvit třeba Airbnb s hostitelem, dokážou si na zahraničních webech všechno najít. Pro ně hodnota další vrstvy, což je cestovní kancelář, je opravdu minimální... Neříkám, že cestovní kanceláře nemají hodnotu, ale aktuálně mají hodnotu pouze pro jisté skupiny obyvatel... Nejsou a už nebudou mainstream.
Oliver Dlouhý

Cestovní kanceláře mají prý hodnotu pro ty, kteří chtějí mít vše zajištěno a nedokážou si poradit v případě neočekávané události. „Třeba já si užívám, když dojde na nějakou nečekanou událost, jsem rád, že ji mohu řešit, protože tak tu jinou zemi a kulturu poznávám... Minimálně mí kamarádi a kolegové to mají obdobně.“

„Takže kancelář ano, pokud chce někdo zážitek, který je jasně predikovatelný… A jde mu o to, aby nedošlo k neočekávaným událostem. Ale poměr lidí, kteří chtějí všechno 100%, se aktuálně snižuje,“ shrnuje Oliver Dlouhý.

Dovolená bez starostí

Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR

„Nenastává vůbec nic, odešel velký hráč a na jeho místo nastoupí hráč jiný. Chvíli bude trvat, než si hoteliéři zvyknou na nové operátory a přerozdělí se prostor, který se uvolnil, ale nic tragického se z hlediska budoucnosti cestovního ruchu nestalo,“ oponuje místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.

Připomíná, že cestovní kanceláře už dávno nenabízí jen 7 až 10 nocí pobytu u moře. „Nabízí plnoformátovou službu tomu, kdo chce mít zajištěnou službu. A s cenou to také není pravda, protože kdo si u cestovní kanceláře objedná nízkonákladovou službu, tak ji dostane.“

Čísla hovoří jinak. Za posledních 10 let se v podstatě nemění poměr mezi lidmi, kteří cestují individuálně a kteří cestují s kanceláří… Počet klientů kancelářím neklesá a třeba ta moje je zaměřena na individuální cestovatele, fungujeme 30 let a náš obrat roste. Není to o schopnostech, protože většina mých klientů mluví anglicky asi líp než já, ale je to o tom, že lidé nechtějí mít starost, když jedou na nějakou cestu.
Jan Papež

Místopředseda upozornil, že firma Olivera Dlouhého nabízí jen jednu část služby, kterou nabízejí cestovní kanceláře. „Ale klient, který chce komfort, potřebuje někoho, kdo mu celou tu službu dá dohromady.“

„Jsem osobně šťasten, že jsem se narodil v době, kdy si člověk může vybrat... Cestovní kanceláře samozřejmě musí hledat, co lidé potřebují... Takže dnes vám většina cestovních kanceláří soustředěných na individuální službu nabídne Airbnb také, protože je nám úplně jedno, kdo nám bydlení dodá,“ upozorňuje Jan Papež.

autoři: Veronika Sedláčková , Ondřej Čihák
Spustit audio

Související