Česká laboratoř vyvíjí postupy pro dokonalou vizualizaci povrchů

Vzorky různých barev autolaků
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Vzorky různých barev autolaků

Detailní znalost struktury materiálu ocení hráči počítačových her, ale i designéři. V počítači jejich návrhy pak vypadají za všech podmínek naprosto reálně.

Na vývoji speciálních algoritmů, které umožní počítačové zobrazení materiálů s jakýmkoliv povrchem, se podílí i Ústav teorie informace a automatizace Akademie věd ČR. 

Na začátku modelování povrchů materiálů stojí lidé, kteří ohodnotí, jaké detaily a z jaké vzdálenosti ve struktuře vidí. 

Vzorky různých textur povrchu

Redaktorka Eva Kézrová si to společně s Jiřím Filipem z Ústavu teorie informace a automatizace vyzkoušeli a odhadovali strukturu povrchu různých materiálů. Poslechněte si, jakou roli má při počítaové vizualizaci právě takové lidské hodnocení. 

Odborníci se díky tomu mohou zaměřit na parametry materiálů, které je lidské oko schopné zaznamenat. Taková informace zobrazování materiálu v počítači urychlí. 

Zařízení, které měří viditelnost struktury v závislosti na osvětlení, je sestaveno sympaticky z dílů stavebnice Merkur. V laboratoři jsme měli možnost vidět, jak měří sadu vzorků reprezentující různé autolaky.

Věrné zobrazení materiálu v počítači je díky těmto měřením jednodušší a dává návrhářům výrobků i her daleko větší možnosti. Při lidském hodnocení, které stojí na počátku takových měření, můžete pomoct i vy. Podívejte se na facebookové stránky laboratoře Ústavu teorie informace a automatizace, která hledá pro hodnocení dobrovolníky.

Spustit audio
autoři: Eva Kézrová, Marek Kuchařík|zdroj: Český rozhlas