Česká filharmonie hraje s každým dirigentem jinak. Pozná to i zasvěcenější laik, říká ředitel Mareček

29. listopad 2024

Česká filharmonie vystoupí pod taktovkou šéfdirigenta Semjona Byčkova se třemi koncerty v legendární newyorské Carnegie Hall. Je rozdíl, pokud diriguje Byčkov, nebo dřív Jiří Bělohlávek? „Na notoricky známých skladbách, jako je Má vlast nebo Mahlerova Symfonie č. 5 cis moll, se právě práce dirigenta pozná nejvíc. I proto, že je hrají všechny velké orchestry na světě,“ vysvětluje generální ředitel filharmonie David Mareček.

„I laik by rozdíly poznal, ale nejlíp, když si vedle sebe pustí například Vltavu s Byčkovem, Bělohlávkem a třeba s Kubelíkem. Rozdíl je totiž už v tempu – sice je nějaké tempo předepsáno, tedy má se hrát rychle, nebo pomalu. Ale jak moc rychle, případně jak moc pomalu, to už si určí dirigent sám,“ vysvětluje Mareček.

Čtěte také

„Další věc, kterou může dirigent změnit jsou dynamické rozdíly – někdo dělá větší piano, slabší dynamiku, někdo nedělá tak slabou dynamiku, někdo vytahuje určitý hlas. A protože nástrojů je v orchestru hodně, tak si dirigent může všimnout, že nějaký hlas, který běžně není tolik slyšet, tam má něco zajímavého a vytáhne ho,“ doplňuje. 

Jiří Bělohlávek v Novosvětské, resp. v symfonii Z Nového světa, měnil i artikulaci. „To znamená, jestli se hraje dlouze, nebo krátce. A dirigent to nedělá svévolně, třeba proto, že objevil nový rukopis skladatele, novou verzi, kde to je jinak.“ 

„Takže věcí, které mohou dirigenti ovlivnit, je hodně a pozná to jak profesionál, tak laik, který by ale měl mít víc naposloucháno. Vlastně je to stejné, jako když ochutnáváte vína a vezmete si stejnou odrůdu od různých vinařů,“ dodává. 

Jak významné je pro české filharmoniky angažmá v New Yorku? Jaké to je řídit hudební soubor s ročním rozpočtem, který se blíží půl miliardě korun? Otázky, na které se ptá Petr Šimůnek. Poslechněte si celé Hovory v audiozáznamu.

autoři: Petr Šimůnek , lup
Spustit audio

Související