Češi nakupování dárků v e-shopech milují. O Štědrém večeru je ale na internetu mrtvo

Práce na počítači
Práce na počítači

V internetových obchodech už nakupuje na 99 % českých uživatelů. Kromě tuzemských e-shopů ale skoro polovina Čechů nakupuje taky z Číny.

Z průzkumu společnosti ESET vyplývá, že hlavně před Vánoci registrují e-shopy takřka 50% nárůst aktivity na svých webech. „Nakupování na internetu je mezi Čechy velmi oblíbené,“ hodnotí mluvčí společnosti Ondřej Šafář a dodává, že překvapením je obliba nákupů z Číny. Za poslední rok tam totiž alespoň jednou nakoupilo více než 40 % místních.

Pravidelně nejvytíženějším dnem na českém internetu je Black Friday. Jde ale o jednorázovou událost. Zvýšený provoz spojený s Vánocemi trvá většinou konstantně skoro celý prosinec.

Podle majitele firmy VShosting Damira Špoljariče se průměrná návštěvnost e-shopů zvýšila v první polovině prosince téměř o polovinu. „Je tím myšlen počet kliknutí nebo aktivity na webu, nevíme reálné obraty nebo tržby,“ upřesňuje Špoljarič s tím, že se ale objevily i výjimky, kde byl nárůst aktivity i několikanásobný. 

I když jsou Vánoce na internetu obdobím čilého ruchu, na Štědrý večer je prý na webu tradičně mrtvo. „Tam je provoz na celém českém internetu třeba poloviční. Je přesně vidět, jak od půl šesté do devíti večer aktivita rázovitě opadne – jako by byl nějaký výpadek,“ říká Damir Špoljarič.

Nedůvěryhodné e-shopy

Při předvánočním shonu je zejména třeba si dát pozor na podvodné weby nebo e-maily. Seznam některých pochybných e-shopů vede Česká obchodní inspekce. A obecně je poznáme třeba tak, že chybí kontaktní údaje na provozovatele.

Spustit audio
autoři: Ondřej Novák, Zuzana Marková

Související