Budoucností Prahy jsou trolejbusy. Zvládnou i to, co už tramvaj nevyjede, říká Šurovský z Dopravního podniku
„Trolejbusy měly vždy výhodu: pořízení celé infrastruktury je mnohem lacinější. Zdá se, že jsou i méně konfliktní, protože jejich zavedení lidé vítají, protože jde o hlukově přijatelnější variantu. Ve srovnání s naftovými autobusy a někde i oproti tramvajím. Největší výhoda trolejbusů je ale vynikající stoupavost,“ říká Jan Šurovský z managementu Dopravního podniku, který tramvaje dodnes sám řídí.
„Když potřebujete do kopce, trolejbus to zvládá nejlíp. V Praze jezdíme po velkých kopcích a trolejbus může i tam, kam už tramvaj nemůže. Naše pilotní trať Proseckou ulicí má takové sklony, které jsou pro tramvajovou trať nepřijatelné,“ dodává.
Čtěte také
Dřív v Praze trolejbusy jezdily, ale na konci března 1969 byly zrušeny.
„Zánik trati do Jinonic přes ten obrovský kopec na Malvazinkách znamenal, že autobusy, které vyjely místo nich, se nebyly schopny rozjíždět nahoru, od zastávky Václavka… Muselo dojít k největší potupě, kterou asi tehdejší hodnostáři zažili, a asi po osmi dnech byl provoz částečně obnoven.“
„Soudruzi v Karose Vysoké Mýto pak urychleně dodělávali výrobu autobusů s horským převodem tak, aby se na Václavce dokázal rozjet. Ale zrovna zrušení této trati považuji za naprosto zásadní chybu, to se stát nemělo,“ doplňuje.
Návrat trolejbusů
Dopravní podnik ale už počítá s návratem trolejbusů i na tuto trať – po první a už hotové lince Palmovka, Prosek, Letňany, Čakovice budou stavět druhou na letiště – a pak budou na řadě Malvazinky.
Moderní trolejbusy teď mají tu výhodu, že ne vždy potřebují troleje, ale když se nabijí, jedou jako autobus. „To je ta hlavní výhoda,“ souhlasí Šurovský.
„Vynález nebo praktické použití baterií do vozidel dopravních prostředků ohromně pomáhá koncepci trolejbusu. Vždy se u jejich negativ uvádělo, že nepřijatelným způsobem zadrátuje některá místa. Samozřejmě, že tam, kde jsou nízké železniční podjezdy, tak tam to udělat nemůžete, stejně jako musíte splňovat poměrně přísné normy… Ale zavedením baterek se všechny tyto neduhy škrtly,“ uzavírá.
Trolejbusy jsou pro Prahu i budoucností, přestože nejsou energeticky nenáročné. „Jak z geopolitických důvodů, tak i ze strany závazků, které EU schválila, musíme kupovat čtvrtinu vozidel čistých a do budoucna polovinu. Tím je to dáno,“ dodává.
Celé Hovory Davida Šťáhlavského najdete v audiozáznamu.
Související
-
Před 70 lety vyjely v Opavě první trolejbusy
Opavským trolejbusům je přesně 70 let. 24. srpna roku 1952 vyjely první elektrické vozy, které postupně nahradily tramvajovou dopravu.
-
Vítejte v největší měnírně střední Evropy. Teče tu zdražený proud pro plzeňské tramvaje a trolejbusy
Zprávy o růstu cen energií znepokojují také Plzeňské městské dopravní podniky. A není divu. Významnou část vozů MHD pohání právě elektřina.
-
Barrandovský most, tramvajový boom i trolejbusy. Adam Scheinherr o důležitých dopravních stavbách
Co nás čeká při rekonstrukci Barrandovského mostu? Kam se v Praze vrátí trolejbusy? I na to odpovídal náměstek pro oblast dopravy Adam Scheinherr z hnutí Praha Sobě.