„Budoucnost už je tady, ale někde víc než jinde.“ Cyberpunk objevoval kyberprostor už v osmdesátkách

21. červen 2021

Kyberprostor, který dnes tvoří běžnou součást našich životů, v 80. letech podněcoval fantazii spisovatelů scifistického hnutí cyberpunk. Povídka Williama Gibsona Johnny Mnemonic, považovaná za základní text této vlny, letos v květnu oslavila čtyřicet let od prvního vydání. Proč jsou Gibsonovy texty dodnes strhující a jak cyberpunk vnímáme současnýma očima, řešil Antonín Tesař se zasloužilými scifisty a publicisty Ivanem Adamovičem a Karlem Veselým.

„Povídka Johnny Mnemonic mi změnila život,“ říká Ivan. „Člověk čte a úplně cítí, jak se mu přeskupuje myšlení. Jako byste vyndávali šuplíky a dávali je do jiných přihrádek.“ Pro Karla je Gibsonův přelomový román Neuromancer inspirativní dodnes. „Když jsem teď četl Gibsonovu sprawl trilogii, tak mě překvapilo, jak moc je v ní drog a spojení kyberprostoru a narkomanie, závislosti na virtuálním světě,“ vysvětluje.

V češtině letos poprvé v kloudném překladu vychází třetí díl Gibsonovy cyberpunkové trilogie nazvaný Hardcore Mona Lisa. Gibson se nicméně od předvídání budoucnosti v pozdější tvorbě posunul k psaní próz ze současnosti. „Zároveň se ale na současnost dívá pohledem sci-fi,“ komentuje to Ivan. „Gibson sám říkal, že budoucnost už je tady, ale není rovnoměrně rozprostřená. Někde je víc, někde míň. Takže on si všímal těch míst v přítomnosti, kde je víc té budoucnosti.“

Je budoucnost podle cyberpunku chmurná nebo technooptimistická? Jak se Gibson inspiroval u Williama Burroughse? Co se stalo s cyberpunkovým hnutím dnes? Poslechněte si celý rozhovor.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka